Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="iV2"][quote]Vilken typ vore bäst att lägga i ? Eller kanske är det nån som ligger med nåt i garagen ? [/quote] Hej XX Om man gillar att mecka och kan acceptera bensin finns det säkert gamla Albin O21:or och O22:or som folk tröttnat på. Vilket Veganummer har du? (Säger om motorfästena passar ) O21.an är lättmeckad och har mest reservdelar Själv har jag en O21:a med lite tillbehör i garaget.(se annonser under Forum/säljes 9/4 i år 11/10 -97) Reservdelar finns hos Fors Marin och begagnat (betydligt billigare!) kan man nog få tag i av dom som i likhet med mig gett upp meckandet. Kanske måste man samla på sig åtminstone 2 motorer för att få ihop nått vettigt. I stället för gamla Albin-avgasröret för bensinarna kan man köra med vätt avgasrör. En god idé kan vara att köpa reservdelskatalogen från Fors Marin som grund för fortsatta funderingar. Maila gärna mig för upplysningar om mitt "skrot"[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
ManJana
Skrivet: 13 Aug 2009 08:23
Rubrik:
Tittade lite på sail motorer.
troligen skulle en sådan funka men de var pris därefter.
Men tror nog att en inombordare är bäst i längden.
Med tanke på hur många timmar dom får gå ibland.
Har tillverknings nummer 9.
Och klart kan vara intresserad av de du kallar för skrot.
Våra båtar stod nog i samma hall samtidigt i tillverkningen när Vegan börjades tillverka.
Tänkt med om man ska försöka hålla båten med orginal delar framöver, tror ni att de har nåt värde i framtiden.just med att de Nr 9 med.
Vilket vi tyckte att de var kul och påverka köpet..Kult båt .
Så din motor skulle passa som handsken isåfall.
Finns de några Vegor i närheten av Linköping, Vättern ?
VegaNr 9 ManJana
Peter
iV2
Skrivet: 12 Aug 2009 13:29
Rubrik:
Citat:
Vilken typ vore bäst att lägga i ?
Eller kanske är det nån som ligger med nåt i garagen ?
Hej XX
Om man gillar att mecka och kan acceptera bensin finns det säkert gamla Albin O21:or och O22:or som folk tröttnat på. Vilket Veganummer har du? (Säger om motorfästena passar ) O21.an är lättmeckad och har mest reservdelar
Själv har jag en O21:a med lite tillbehör i garaget.(se annonser under Forum/säljes 9/4 i år 11/10 -97) Reservdelar finns hos Fors Marin och begagnat (betydligt billigare!) kan man nog få tag i av dom som i likhet med mig gett upp meckandet. Kanske måste man samla på sig åtminstone 2 motorer för att få ihop nått vettigt.
I stället för gamla Albin-avgasröret för bensinarna kan man köra med vätt avgasrör.
En god idé kan vara att köpa reservdelskatalogen från Fors Marin som grund för fortsatta funderingar.
Maila gärna mig för upplysningar om mitt "skrot"
Seglaren
Skrivet: 12 Aug 2009 09:42
Rubrik:
ManJana skrev:
Ja..vet att problemt ligger i propellen, vad jag vet så är det en vanlig propp på den.
Har inte kollat om det finns så mycket annat till den än.
Men de ändå begränsat med utrymme att sätt på en större propeller på den.
Och när man tuffat på kanal och sjöar som är helt stilltje, så saknar man en inombordare.
Ja, då förstår jag. Tycker också själv att det är trivsammare med inombordare. Och att bara byta propeller på en vanlig utombordare tror jag inte blir lika bra som en sail-utombordare ändå, soom dessutom har ultralång rigg.
ManJana
Skrivet: 12 Aug 2009 08:11
Rubrik:
Ja..vet att problemt ligger i propellen, vad jag vet så är det en vanlig propp på den.
Har inte kollat om det finns så mycket annat till den än.
Men de ändå begränsat med utrymme att sätt på en större propeller på den.
Och när man tuffat på kanal och sjöar som är helt stilltje, så saknar man en inombordare.
Vad tycker ni att man ska leta efter ? Motorn var urplockad när jag köpte den.
Läst lite gamla inlägg om motorbyte,
Har inte heller ekonomi för att lägga i en spillrans ny motor heller.
Har däremot kunskaper att renovera motorer.samt att montera den.
Vilken typ vore bäst att lägga i ?
Eller kanske är det nån som ligger med nåt i garagen ?
Förövrigt har vi varit hel nöjda med Vegan efter vår första semester i den.
Endast en liten bukla på peken efter en slussport.
Seglaren
Skrivet: 11 Aug 2009 20:20
Rubrik:
Jag hade en 8 hk "Sail-utombordare" på Vegan. Och det jag blev mest imponerad av förutom att den gick tyst var backen! Rackarns vilket klipp!
Det spelar ingen roll hur många hk du har om det inte är rätt propeller och en segelutombordare har en för ändamålet riktig propeller, men även om jag visste det trodde jag nog inte att den skulle gå så bra att backa med som den gjorde.
Motorn jag hade var en Suzuki 8 hk, -92 har jag för mig. Antar att det inte är en segelutombordare du har idag, för då hade du nog inte ställt frågan, det är jag rätt säker på. Så om du inte absolut vill ha en inombordare, kolla om du inte kan få tag på en riktig snurra, det kan vara ett alternativ.
alander
Skrivet: 11 Aug 2009 14:14
Rubrik:
En vettigt dimensionerad inombordare med dito propeller ger väsentligt kraft än en utombordare. Utombordare konstrueras generellt för tämligen lättdrivna farkoster som ska gå i hög fart, vilket innebär att de har små, högvarviga propellrar. Inombordare till segelbåtar är istället konstruerade för stora, långsamtgående propellrar, vilket ger mycket bra bett i vattnet men usla högfartsegenskaper.
För att kunna manövrera en segelbåt eller backa av ett grund krävs således inte bara tillräckligt med effekt i motorn, utan minst lika viktigt är att ha en propeller som kan omvandla effekten till en tryckkraft.
När det gäller inombordare kan man ju också välja lite olika propellrar. En äldre tvåbladig folding ger inte mycket till kraft bakåt men fungerar hyggligt framåt, nyare är generellt bättre. 3-bladig folding är väsentligt bättre, till och med bättre än fast tvåbladig (gäller åtminstone Pentas). Fasta 3-bladiga ger ännu bättre backkraft, men hämmar toppfarten.
ManJana
Skrivet: 10 Aug 2009 21:16
Rubrik: Back problem
Efter semester och kanalåkning för första gången med Vega.
så finns de önskemål
Har endast en 10 hk utombordare .
problemet är backen,
Man vill ju kunna stanna båten,märker sånt när det börjar bli trångt och nära andra båtar.
Den driver väldigt dåligt bakåt.
Så tanken är att igen sätta in en inombordare , behålla utombordaren.
Hur är "bromssträckan " med en bra inombordare ?
Hur upplever ni , när de ska backas ?
V9 ManJana
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005