Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="Bimme"]Det var dåligt med svar, så jag får väl försöka svara själv :-) Vad jag kunnat hitta så är det viktiga att man köper diesel utan tillsats utav RME (rapsolja). RME tillsatsen bryts tydligen ner snabbare vilket inte fungerar på en båt där bränslet kan bli kvar flera år. Som tur är verkar de flesta hamnar sälja diesel utan tillsats utav RME. Min motor går plötsligt hur bra som helst så det var väl något skit i slangarna. Men jag har ju ingen koll på vad som fyllts på tidigare så jag fyller inte på nytt utan kör med reservdunk tills det börjar ta slut. Men kan det var olämpligt att köra helt slut på bränsle? Man stryper väl iofs bränsletillförseln när man stannar motorn, men det kanske finns andra problem. Någon som vet? Är det lämpligt att rengöra tanken?[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
v1959
Skrivet: 16 Jun 2011 16:32
Rubrik:
Medlet heter säkert Grotamar säljs bl. a. av Sea Sea.
Den rostfria tanken som säljs av Vega Marin har ingen manlucka, men det är nog en bra sak att låta göra innan monteringen.
iV2
Skrivet: 13 Jun 2011 18:59
Rubrik: diesel
Jag hällde i sånt där patenterat dundermedel som skulle ta bort alla problem med föroreningar. Inte hjälpte det, jag fick ändå slem i tanken.
Pagal
Skrivet: 13 Jun 2011 14:50
Rubrik:
Hej Bimme.
Jag skulle nog göra ren tanken, det är ju inte säkert att förra ägaren hade den fylld över vintern och då blir det gärna kondensvatten i botten och med den nya dieseln med RME blir det ofta svarta tjocka utfällningar. Det var säkert svallvågorna som rörde om i din nästa tomma tank som var orsaken till det svarta avgasmolnet. Min Vega 3055 som jag köpte ny 1976 hade som original en rostfri tank på ca 40 lit. Nu i vintras lät jag montera in en manlucka, diameter ca 200 mm, för att lätt kunna kontrollera ev slam.
Jag har fyllt tanken helt full varje vinter, och hade väldigt lite slam i botten. Det är inte förrän sista året som jag tankat enbart från mackar som har har RME-fri vit beskattad diesel. Framför allt har alla mackar ute på öarna sådan diesel, liksom en del sjömackar på fastlandet, visserligen dyrare än de vanliga landmackarna. Jag brukar fråga för säkerhets skull.
Problemet med tanken i kölsvinet är ju att man måste ha en extra pump för att lyfta upp bränsle till inmatningspumpen. Inmatningspumpen matar även in alldeles för mycket bränsle till insprutningspumpen, överskottet går tillbaka uppvärmt av motorn till tanken och efter lång motorkörning blir det varmt nere i kölsvinet. Tar man bort plasttanken och ersätter den med en rostfri i babords sittbänk, får man ett bra halvsvalt utrymme för ex. vis grönsaker mm. Vega Marin säljer en rostfri tank och man kan även låta göra en kopia av originaltanken,se Tekniska Tips 123.
Pelle Wasberg V3055, Pagal
Bimme
Skrivet: 11 Jun 2011 07:35
Rubrik:
Det var dåligt med svar, så jag får väl försöka svara själv
Vad jag kunnat hitta så är det viktiga att man köper diesel utan tillsats utav RME (rapsolja). RME tillsatsen bryts tydligen ner snabbare vilket inte fungerar på en båt där bränslet kan bli kvar flera år.
Som tur är verkar de flesta hamnar sälja diesel utan tillsats utav RME.
Min motor går plötsligt hur bra som helst så det var väl något skit i slangarna. Men jag har ju ingen koll på vad som fyllts på tidigare så jag fyller inte på nytt utan kör med reservdunk tills det börjar ta slut.
Men kan det var olämpligt att köra helt slut på bränsle? Man stryper väl iofs bränsletillförseln när man stannar motorn, men det kanske finns andra problem. Någon som vet?
Är det lämpligt att rengöra tanken?
Bimme
Skrivet: 10 Maj 2011 08:09
Rubrik: Dieselkvalité
Jag är en nybliven Vega ägare (#1576) med MD6B motor. Jag fick höra att man inte kunde använda vanlig diesel, utan behöver någon tillsats för att bl a hindra algtillväxt. Men har även hört att det inte behövs.
Vad tycker ni?
Jag har haft en del problem med motorn som jag misstänker bränslet för:
Jag har förstått att man ska göra långsamma gaspådrag för att motorn ska hänga med, men ibland händer det att motorn tappar i kraft eller dör trots detta. Det har hänt helt plötsligt när jag kört en längre tid, eller när jag höjt gasen något från att den tidigare gått stabilt, eller i samband med en svallvåg. Drar jag ner på gasen tycks jag kunna rädda situationen, men det brukar komma ett svart moln från avgasröret.
Kan det vara för lite diesel, vatten/luft i bränslet eller något annat?
Jag har inte riktigt förstått hur man ska läsa av mätstickan, den verkar fastna på slumpmässig nivå...
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005