Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="Pagal"]TALA ALLTID OM VEGANUMMER OCH MOTORTYP!!! På bensinmotorer tror jag att det är omöjligt att med axeln kvar i båten byta stävlager även om man får bort hela propellerhuset och kuggsegmentet. På dieselmotorer kan man efter demontering av propellerhus och kuggsegment skruva loss överfallet och stävlagret. Det är ganska svårt att få loss propellerhus och kuggsegment med axeln kvar i båten, men det går, några har lyckats. Börja med att lossa de fyra 1/4” insex skruvarna i propellerhusets bakre del med en insexnyckel i tum. Då lossar främre delen av propellerhuset och man kan då med hjälp av en avdragare få loss den bakre delen som sitter på en kona på den rostfria 20-mm:s axeln. Var noga med att i förväg märka hur och var propellerbalden sitter. Nu kommer det svåra att lossa det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret, det kan vara låst med Loctite. Lås svänghjulet och håll fast dragröret med en tång på ett ställe där det inte gör något om det blir en repa, som putsas efteråt. En man i båten och en som lossar det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret. VIKTIGT: Kontrollera efter återmontering att det går att vrida propellerbladen som tidigare. Pelle Wasberg, V3055[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Pagal
Skrivet: 25 Maj 2012 20:16
Rubrik:
Eftersom du har en dieselmotor, kan du skruva bort hela lagerdelen. Lossa de två insexbultarna som är låsta med en rostfri ståltråd, så är det bara att dra av hela lagerdelen.
Pelle Wasberg, V3055
danny001
Skrivet: 22 Maj 2012 22:52
Rubrik: Hur tar man ut det utslitna stävlagret med axeln i röret?
Hej, tack snälla för er hjälp. Jag har en fråga till: Hur petar man/tar man ut det utslitna stävlagret med axeln sittande i röret? Har ni några bra tips? Kan man förresten trycka in det innan man sätter in det nya?
Hälsn
Danny Nadler
V2302
Ben
Skrivet: 21 Maj 2012 21:11
Rubrik:
Öppna de fyra insex-skruvarna som sitter längst bak på proppen. Skruva sedan av den stora centrumbulten. Ta tag i propp-bladen och vrid. Nu öppnar sig proppen i två delar, lagom stort för avdragaren, och ja spetsen på den sätter du där stora bulten satt!
danny001
Skrivet: 21 Maj 2012 10:55
Rubrik: Tack för tipsen Pelle, hur drar man av propellerhuset?
Tack Pelle för dina hjälp. Hur drar man av den bakre delen av propellerhuset, dvs var sätter man avdragaren? Mot propellerhuset och in i hålet längst bak där det sitter en stor skruv nu?
Jag har en MD7A
Hälsn/Danny
V2302
danny001
Skrivet: 21 Maj 2012 10:30
Rubrik:
Tack Pelle för dina hjälp. Hur drar man av den bakre delen av propellerhuset, dvs var sätter man avdragaren? Mot propellerhuset och in i hålet längst bak där det sitter en stor skruv nu?
Hälsn/Danny
Pagal
Skrivet: 07 Maj 2012 22:42
Rubrik:
TALA ALLTID OM VEGANUMMER OCH MOTORTYP!!! På bensinmotorer tror jag att det är omöjligt att med axeln kvar i båten byta stävlager även om man får bort hela propellerhuset och kuggsegmentet.
På dieselmotorer kan man efter demontering av propellerhus och kuggsegment skruva loss överfallet och stävlagret.
Det är ganska svårt att få loss propellerhus och kuggsegment med axeln kvar i båten, men det går, några har lyckats. Börja med att lossa de fyra 1/4” insex skruvarna i propellerhusets bakre del med en insexnyckel i tum. Då lossar främre delen av propellerhuset och man kan då med hjälp av en avdragare få loss den bakre delen som sitter på en kona på den rostfria 20-mm:s axeln. Var noga med att i förväg märka hur och var propellerbalden sitter. Nu kommer det svåra att lossa det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret, det kan vara låst med Loctite. Lås svänghjulet och håll fast dragröret med en tång på ett ställe där det inte gör något om det blir en repa, som putsas efteråt. En man i båten och en som lossar det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret. VIKTIGT: Kontrollera efter återmontering att det går att vrida propellerbladen som tidigare.
Pelle Wasberg, V3055
Ben
Skrivet: 06 Maj 2012 17:59
Rubrik: Stävlager!
Minns inte helt, men när jag bytte dragrör (9 år sedan) så vill jag minnas att man kan demontera propellern utanför!? Om det är så skulle det kunna gå! Yanmar har ett stävlager (vattensmort, typ cutless) som passar!
Lycka till!
v1959
Skrivet: 06 Maj 2012 17:42
Rubrik:
Det går nog inte att göra detta arbete utan att demontera axeln, tyvärr. Men tag kontakt med Per Wasberg innan du ger upp
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005