Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="Tommy Jonsson"]Tyvärr är ellagringen inte tillräckligt effektiv ännu. Det krävs fortfarande allt för många och tunga batterier för att det ska kännas tilltalande. Jag läste någonstans att man ur energisynpunkt kan jämföra 0.75 dl bränsle , alltså mindre än en dl bensin eller diesel, med ett normalbatteri, dvs ca 75 Ah och 20-25 kilo. En västentlig skillnad.. Det intressanta är hur långt batterierna räcker och vill man ligga och tuffa fram i 3 knops fart? Om man tar ozeco`s siffror, förefaller var en utmärkt motor, så med en segelbåt i vegans storlek är den körbara sträckan 3,5 knop * 4 timmar dvs=14 distans, sedan är det dags att ladda. De 400 Ah som batteribanken då utgör väger lika mycket som en gammal o22:a. vid full fart 6 knop är det dags att ladda efter 35 minuter. V i får hoppas att elbilstillverkarna driver på batteriutvecklingen och det finns intressanta tekniska lösningar men ingen vet idag om de når eller överlever marknadens krav. Men visst är det lite av en dröm att tyst oljefritt och rent glida fram över vattnet. Mvh Tommy Jonsson V942[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Tommy Jonsson
Skrivet: 19 Jun 2012 13:29
Rubrik:
Tyvärr är ellagringen inte tillräckligt effektiv ännu. Det krävs fortfarande allt för många och tunga batterier för att det ska kännas tilltalande. Jag läste någonstans att man ur energisynpunkt kan jämföra 0.75 dl bränsle , alltså mindre än en dl bensin eller diesel, med ett normalbatteri, dvs ca 75 Ah och 20-25 kilo. En västentlig skillnad..
Det intressanta är hur långt batterierna räcker och vill man ligga och tuffa fram i 3 knops fart?
Om man tar ozeco`s siffror, förefaller var en utmärkt motor, så med en segelbåt i vegans storlek är den körbara sträckan 3,5 knop * 4 timmar dvs=14 distans, sedan är det dags att ladda. De 400 Ah som batteribanken då utgör väger lika mycket som en gammal o22:a.
vid full fart 6 knop är det dags att ladda efter 35 minuter.
V i får hoppas att elbilstillverkarna driver på batteriutvecklingen och det finns intressanta tekniska lösningar men ingen vet idag om de når eller överlever marknadens krav.
Men visst är det lite av en dröm att tyst oljefritt och rent glida fram över vattnet.
Mvh
Tommy Jonsson
V942
Bimme
Skrivet: 27 Maj 2012 09:18
Rubrik:
Jag har tyvärr inga egna erfarenheter, men var mycket sugen på att skaffa båt med elmotor förinstallerad.
Skriv gärna här vad du kommer fram till...
Mats
Skrivet: 18 Maj 2012 21:32
Rubrik: Elektrisk inombordare?
Någon som har petat i en elektrisk inombordare i sin Vega som kan berätta lite om gjorda erfarenheter?
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005