Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="iV2"]Hej Se svaret till OJOJ42/Daniel[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
jonasidahanna
Skrivet: 13 Aug 2013 10:21
Rubrik: "Hjälp sökes"
Tack för ditt svar! Det var mycket tydligt. Vår båt har en MD6A och Veganummer 1673.
Pagal
Skrivet: 02 Aug 2013 17:36
Rubrik:
Hej,
Du har inte uppgivit motor typ (O21, O22, MD6A, MDB eller MD7A) och Vega-nummer. Det är mycket svårt att åtgärda med båten i sjön.
Klämkopplingen som håller fast det yttre dragröret har släppt ur manöverhylsan. Du måste hämta hem en instruktion från Vegaklubben.
Det behövs även en komplettering av instruktionen:
När man fått ur hela propellerdelen med dragrör och axel mät upp följande mått före ytterligare demontering. Ställ propellerbladen i neutralläge, ett märke på ena propellerbladet skall då ligga mittför ett märke på propellerhuset och 20 mm;s axeln skall sticka ut ur dragröret 124 mm. Vrid sedan propellerbladen för full fart fram, då skall axeln sticka ut 142 mm, och gör då ett körnslag i propellerhuset mittför märket på propellerbladet. Upprepa sedan detta med propellerbladen i full flöjning och motsvarande mått skall då vara 88 mm. Efter återmontering med båten kvar på land kontrollera då att det går att ställa bladen i full fart fram, neutral och full flöjning.
Om packboxen (där axeln går ut ur båten) är original med fettsmörjning byt ut den till en packbox med oljesmörjning (Vega Marin).
Slitet dragrör vid packbox bör bytas och även ev. glapp stävlager (där axeln kommer ut ur båten) Vega Marin. På bensinmotorer måste lagret sågas bort, på dieslar kan hela lagerhållaren demonteras och lagret pressas ut.
Pelle Wasberg V3055
iV2
Skrivet: 29 Jul 2013 10:33
Rubrik: propeller
Hej
Se svaret till OJOJ42/Daniel
jonasidahanna
Skrivet: 28 Jul 2013 19:08
Rubrik: "Hjälp sökes"
En dramatisk seglingsdag slutade med bogsering av Sjöräddningen tillbaka till hemmahamnen. Vi som var ombord var tacksamma för att det inte slutade värre.
I korthet hände följande. Staget till förseglet lossnade och försegel och furlex kom flygande likt en slägga. Sedan vi lyckats få stopp på "försegelspaketet" startade vi motorn för att ta oss hem. Ouppmärksamma, till följd av den obehagliga händelsen" uppmärksammade vi inte att tampen till förseglet fanns i vattnet och givetvis fångades upp av propellern varpå motorn stannade. En olycka kommer sällan ensam! Sjöräddning och bogsering hem.
Väl hemma kunde vi få loss all tamp som satt snurrad runt propelleraxel. Nu till frågan. Furlex och segel går att åtgärda, motorn startar men reverseringen fungerar inte. Båten går bakåt men inte framåt. Propellerbladen vinklar inte tillräckligt för att driva framåt.
Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av eller ideer om vad som är fel och vad som behöver göras? Kan felet avhjälpas med båten i sjön. Mycket tacksamma för svar och gärna snabba sådana
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005