Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="Kataikko"]Hej och tack för svar. Något i den stilen hade jag också tänkt. Tänkte göra så att jag tar en cee stöpsel och monterar den på ett lämpligt ställe i båten och drar en kort kabel från denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsätter därifrån med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare. För att vara helt på det säkra tänkte jag ännu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. Då har jag två st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall något händer med den, och andra ännu i båten. Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blåa cee stöpseln mot en liten, en sådan man använder på bilar, typ calix eller defa. Då skulle man kunna montera denna lättare, pga storleken och utseendet, då skulle jag kunna montera den någonstans på däck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. När systemet inte används så är ju kontakten nästan osynlig, om man målar gummiskyddet samma färg med däck. Hur låter detta??[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Kataikko
Skrivet: 23 Nov 2013 07:25
Rubrik:
Hej.
Nej tyvärr, bara kontakten går inte att köpa.
Tänkte göra så att jag klipper av kabeln i andra ändan och skarvar, bara man skarvar bra så ser jag inget problem. Skarven naturligtvis på s¨dan plats man slipper åt den.
Tänkte göra så att jag köper en 3meters förlängning till kontakten, så att jag kan kapa av ändan inne i strömcentralen och koppla den direkt i felströms enheten.
Sedan mata båten från bryggan med en skarvsladd utsedd med egen felströmsbrytare, såna finns att köpa färdigt.
Typ:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/384056/Jatkojohto-10m-vikavirtasuoja-IP44
mabo
Skrivet: 15 Nov 2013 11:36
Rubrik:
Kataikko skrev:
Hej och tack för svar.
Något i den stilen hade jag också tänkt.
Tänkte göra så att jag tar en cee stöpsel och monterar den på ett lämpligt ställe i båten och drar en kort kabel från denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsätter därifrån med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.
För att vara helt på det säkra tänkte jag ännu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. Då har jag två st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall något händer med den, och andra ännu i båten.
Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blåa cee stöpseln mot en liten, en sådan man använder på bilar, typ calix eller defa. Då skulle man kunna montera denna lättare, pga storleken och utseendet, då skulle jag kunna montera den någonstans på däck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. När systemet inte används så är ju kontakten nästan osynlig, om man målar gummiskyddet samma färg med däck. Hur låter detta??
Det där låter helt riktigt. CTEK gör också bra laddare. Jag tänkte också göra som du säger med en liten kontakt (en sådan som sitter i bilar, typ Calix eller Defa) men problemet är att jag hittade inte kontakten som lös del. Hittar du en sådan får du gärna höra av dig. Jag har ringt bägge två och bett att få köpa bara kontakten men det har inte gått.
Kataikko
Skrivet: 15 Nov 2013 07:53
Rubrik:
Hej och tack för svar.
Något i den stilen hade jag också tänkt.
Tänkte göra så att jag tar en cee stöpsel och monterar den på ett lämpligt ställe i båten och drar en kort kabel från denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsätter därifrån med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.
För att vara helt på det säkra tänkte jag ännu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. Då har jag två st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall något händer med den, och andra ännu i båten.
Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blåa cee stöpseln mot en liten, en sådan man använder på bilar, typ calix eller defa. Då skulle man kunna montera denna lättare, pga storleken och utseendet, då skulle jag kunna montera den någonstans på däck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. När systemet inte används så är ju kontakten nästan osynlig, om man målar gummiskyddet samma färg med däck. Hur låter detta??
mabo
Skrivet: 13 Nov 2013 18:42
Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V?
[quote="mabo"]
mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.
Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.
Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.
Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?
Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?
-Kalle
Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.
Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om är nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehåller förmodligen inte själva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nätet och en utgång att koppla till själva laddaren. Den variant jag beskriver ovan är billigare, men är kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen är också förmodligen större fysiskt sett och kanske då svårare att få plats med i båten
mabo
Skrivet: 13 Nov 2013 18:30
Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V?
mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.
Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.
Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.
Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?
Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?
-Kalle
Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.
Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om är nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehåller förmodligen inte själva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nätet och en utgång att koppla till själva laddaren. Den variant jag beskriver ovan är billigare, men är kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen är också förmodligen större fysiskt sett och kanske då lättare att placera i båten.
mabo
Skrivet: 12 Nov 2013 20:51
Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V?
Kataikko skrev:
Hej.
Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.
Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.
Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?
Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?
-Kalle
Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.
Kataikko
Skrivet: 08 Nov 2013 10:22
Rubrik: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V?
Hej.
Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.
Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.
Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?
Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?
-Kalle
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005