Författare |
Meddelande |
Kapten Haveri |
Skrivet: 18 Jun 2019 21:01 Rubrik: |
|
Hej.
O-ring vet jag inte, fick inte jag när jag bytte.
Han kanske vet som sålde den till dig.
Kan inte hitta info om hur stort glappet får vara men ska märkas
på att det börjar skaka och vibrera...
//Jarmo |
|
|
lillxas |
Skrivet: 13 Jun 2019 04:39 Rubrik: |
|
Tack Kapten Haveri,
Min kompis och jag har lyckats ta bort propelleraxeln och karvat ut bussningen. Vi upptäckte då att det var liksom ett litet jack i den gamla bussningen just i änden och det fanns ingen tätning. Men nu när jag sett det du skrivit förstår jag att eftersom vattnet ska smörja så behövs ingen tätning. Vi har beställt en ny bussning och då nämnde han på Albin motor att det kommer med en oring också. Var ska den sitta? Och förresten, hur stort glapp få det vara innan lagret ska bytas? |
|
|
Kapten Haveri |
Skrivet: 12 Jun 2019 20:00 Rubrik: |
|
Hejsan.
Det ska vara ganska glappt stävlagret. vattnet ska smörja.
Att byta stävlagret som är ett nylonrör ca 6cm långt är ett ganska stort jobb.
du måste lossa och dra ut propelleraxeln.
Då kommer du åt med bågfilsbladet.
//Jarmo |
|
|
lillxas |
Skrivet: 06 Jun 2019 10:34 Rubrik: Stavlager |
|
Hej"
Propelleraxeln ruckar ca 2 mm vid bussnigen. Måste stävlagret bytas då och hur går det till? Jag läser i en gammal instruktion från Vega Marin att man ska dela bussningen med en bågfil och sedan peta ut den med en skruvmejsel i samband med att man byter dragrör. Men hur kommer man åt stävlagret om det måste bytas? Stävlagret ligger ju i stävröret. Stävröret är inplastat i skrovet??? |
|
|