Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
[quote="lillxas"]Hej, Jag och en kompis har renoverat reverseringsmekanismen på min Vega 633 som drivs med en O-22 kombi motor. Vid sjösättningen gjorde vi en tur för att se att allt skulle funka. Först tyckte vi att allt var bra men vid ökat gaspådrag verkade inte båten öka farten. Vi gick då försiktigt tillbaka till min bryggplats för att kolla närmare. Vi förtöjde båten och körde motorn med durkluckan öppen i sittbrunnen för att se vad som hände med draghylsan. Draghylsan snurrade och följde med framåt och bakåt när jag drog i manöverspaken så gjorde också båten. Vi ökade gaspådraget och då plötsligt slutade draghylsan att snurra men den gick fortfarande att manövrera framåt och bakåt. Båten stod helt still. Vi stannade motorn och drog manöverspaken framåt och bakåt. Hylsan följer med ungefär 30 mm åt båda hållen, dvs vår renovering verkar fungera. Eftersom draghylsan står still när man kör motorn undrar jag vad som kan ha hänt. Har draghylsan lossnat från propellern?[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
lillxas
Skrivet: 30 Aug 2019 08:08
Rubrik:
Hej Jarmo och tack för ditt inlägg.
Vi tog upp båten och såg då när vi lossat på drivaxeln att hålet i plattan var för stort för drivaxeln som medförde att drivaxeln lossat från plattan vilket fick ödesdigra konsekvenser. Delar av hålets djup har troligen svarvats ur när man vid tidigare renovering glömt sätta dit kilen. Min kompis som hjälpte mig vid min renovering uppmärksammade inte detta och har då inte fått in axeln tillräckligt långt in i plattan. Jag har nu beställt ny platta och hoppas på ett lyckligt slut.
Kapten Haveri
Skrivet: 29 Aug 2019 19:46
Rubrik:
Hejsan.
Det där låter mystiskt och intressant.
Hur långt har ni kommit?
Jag skulle börja med att ta isär reverseringen.
Mvh Jarmo
lillxas
Skrivet: 02 Aug 2019 11:12
Rubrik: Reverseringsmekanismen
Hej,
Jag och en kompis har renoverat reverseringsmekanismen på min Vega 633 som drivs med en O-22 kombi motor. Vid sjösättningen gjorde vi en tur för att se att allt skulle funka. Först tyckte vi att allt var bra men vid ökat gaspådrag verkade inte båten öka farten. Vi gick då försiktigt tillbaka till min bryggplats för att kolla närmare. Vi förtöjde båten och körde motorn med durkluckan öppen i sittbrunnen för att se vad som hände med draghylsan. Draghylsan snurrade och följde med framåt och bakåt när jag drog i manöverspaken så gjorde också båten. Vi ökade gaspådraget och då plötsligt slutade draghylsan att snurra men den gick fortfarande att manövrera framåt och bakåt. Båten stod helt still. Vi stannade motorn och drog manöverspaken framåt och bakåt. Hylsan följer med ungefär 30 mm åt båda hållen, dvs vår renovering verkar fungera. Eftersom draghylsan står still när man kör motorn undrar jag vad som kan ha hänt. Har draghylsan lossnat från propellern?
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005