Vanliga frågor
Sök
Skapa användarnamn
Profil
Logga in
Forumindex
->
Tekniska problem
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Visa fler Smilies
Teckenfärg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Teckenstorlek:
Teckenstorlek
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng taggar
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Inaktivera HTML i det här inlägget
Inaktivera BBCode i det här inlägget
Inaktivera Smilies i det här inlägget
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Hoppa till:
Välj forum
Vegaforum (ange ALLTID ditt Veganummer när du gör inlägg i forumet och uppdatera din profil!)
----------------
Allmänt
Tekniska problem
Öar och hamnar
Tips & Trix
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
v1959
Skrivet: 04 Sep 2010 08:42
Rubrik:
Jag har hört något om att det nya dieselbränslet har lika låg tändtemp. som bensin, därför lika brandfarligt.
iV2
Skrivet: 04 Sep 2010 07:56
Rubrik:
Jodå, jag Googlade på "segelbåt brann Vega" och hittade denna
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2064746/har-flyr-familjen-lagorna.
Visst känns det skönt att ha diesel även om hemska olyckor har inträffat även med detta bränsle, t ex Dieselbränsle droppade på hett avgasrör medförde KRAFTIG explosion. Man måste vara noggrann med allt brännbart!
Seglaren
Skrivet: 03 Sep 2010 15:18
Rubrik:
Var det inte en Vega som började brinna i somras under färd. Har för mig jag såg det på någon tidningssajt, kan det har varit på västkusten, nån som vet mer?
Har för mig att det var "motobrand" som startade det och att man övergav båten.
iV2
Skrivet: 02 Sep 2010 13:03
Rubrik:
Ett alternativ är en helrenoverad O22:a. Hör med firman Motorreparationer, annonsör i Vegabladet, som finns bland länkar. Tel 0550 19235
En helrenoverad Albin O21 eller O22 är ca 10.000 billigare än en ny liten diesel. Den sistnämnda kräver dock en del annat nytt som: tank, avgasrör, propeller, reglage, filter mm, som ökar kostnaden med 20-25 tusen, om man installerar själv. Ta också med konditionen på övriga grejer kring O22:an, reversering, propeller etc i jämförelsen. Kanske behöver O22:an inte helrenovering?
Jag kommer inte ihåg att jag hört någon Vegabrand pga bensin under mina 38 år med Vega (varav 35 med Albin O21) Minns dock en skröna om nån som "smällde av" båten när han satte på motorrumsfläkten pga gnistbildning i denna. En skröna som sagt, fläktarna skall vara explosionsäkra.
Men visst måste man vara noga med bensinledningar, fläktning och daglig torkning under förgasarn. Ett bra luktsinne kändes också viktigt.
v1959
Skrivet: 01 Sep 2010 18:20
Rubrik:
En stor fördel är bränsleförbrukningen, en diesel drar inte mer än ca. 1L /tim, det är betydligt mindre än en bensinmotor. Alltså mycket billigare, men en diesel kostar mer i inköp. Jag vet inte om det ens finns någon bensinmotor som kan passa i en Vega.
rolle
Skrivet: 17 Aug 2010 12:13
Rubrik: Bensin eller disel
Min O22:a är 40 år i år. Jag måste kanske tänka på att den en gång inte går längre. Alla nyare båtar har ju diselmotor idag. Min fråga är: är en disel bättre? I så fall varför? Jag kan tänka mig att brandrisken är större med bensin men finns det någon statistik på att det verkligen är så? Är det någon som känner till någon brand överhuvudtaget i Vega som kan hänskjutas till bensin?
Frågan är altså: varför en disel?
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Swedish
translation by
virtuality
© 2005