| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Jens Wikström
Bostadsort: Kalmar
|
Skrivet: 08 Feb 2006 22:55 Rubrik: |
|
|
Hej igen! Generatorn är från en opel, remskivan har samma dimension som originalet. Remskivan på generatorn är också original. Ska kolla om jag har några bilder på monteringen, är inte säker. Har tyvärr båten upplagd 10 mil hemmifrån så jag kan inte fixa några nya nu i rappet. Vad gäller att bara ha två spår och därmed ett spår för att starta motorn vet jag inte hur det fungerar. Jag kan tänka mig att det eventuellt blir för lite kraft för att dra runt motorn. Återkommer om jag hittar bilder på instalationen.
Hälsningar Jens W. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
blafot
Bostadsort: Köpmanholmen
|
Skrivet: 22 Feb 2006 08:08 Rubrik: |
|
|
Bilder på generatorinstallationen finns nu på http://www.blafotproduktion.net/misc/vega/.
Tack för alla tips. Så ska jag göra utan tvekan...
/Magnus _________________ Mvh: Magnus
===========================
Veg Nr: 633 'Vilan'
Höga-Kusten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Seglaren
Bostadsort: Eskilstuna
|
Skrivet: 15 Aug 2006 22:59 Rubrik: |
|
|
| blafot skrev: |
utan att byta till en starkare generator... (det blir väl typ 7 amp på en dynastart).
/Magnus
Vega NR: 633 |
Är det så illa att den inte ger mer än ca 7A? Alltså Dynastarten som sitter på O22:orna. _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
Efter Vegan blev det en Turkyssare: www.sailfast.se/tur80 som vi sålde...
Därefter blev det en Turkryssare igen: http://forumbilder.se/images/b79201190213P9957.jpg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
blafot
Bostadsort: Köpmanholmen
|
Skrivet: 17 Aug 2006 11:25 Rubrik: |
|
|
Jag tror det om jag räknat rätt... Det står att den laddar 90 watt... Det blir väl ungefär 7 amp...
Är osäker på formeln men. Rätta mig gärna om jag räknat fel.
Jag har i sommar kört med en toppmatad låda (kyl... isotherm) och en 50w solcell med maxpower-regulator på ett 75 amp batteri för förbrukning och detta har funkat utan problem trotts att jag kört cd etc...
/Magnus _________________ Mvh: Magnus
===========================
Veg Nr: 633 'Vilan'
Höga-Kusten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 17 Aug 2006 13:04 Rubrik: Startgenerator och el-tips |
|
|
Hej Magnus, Torben, Jens m fl
Om fråga 1. Visst orkar motorn. Om man laddar ett 12V batteri med säg 30 A så blir det 12x30 = 360 watt vilket är ungefär ½ hästkraft. Även om generatorn har dålig verkningsgrad och de ursprungliga 12 hästarna (på t ex O21an) har blivit lite trötta så går det bra med god marginal. Dock märker man att tomgången går ner när batteriet är urladdat. Jag har av ren lättja lagt drivremmen för växelströmsgeneratorn i ena spåret på svänghjulet vilket ger ett väldigt högt varv på generatorn.Tänker byta till en större remskiva på själva generatorn nån gång. Startgeneratorn får nöja sig med ett spår.
Bra råd om laddningsproblem, tjocklek på kablar, säkringar mm finns på http://www.skyllermarkspressar.se/ men även i gamla Vegablad. Skall försöka leta rätt på dessa och återkomma.
Om startgeneratorn. Som tidigare sagts, (Jag hittar det inte på forum just nu, men det har stått i Vegabladet) så bör man inte låta startgeneratorn ladda ett stort urladdat batteri, då blir den för varm och pajar. Ursprungliga rekommendationen var 24 Ah!!.
Om tekniska tips. Det finns en hel del tips i gamla Vegablad och skanning av dessa pågår (görs av mig) men tar en viss tid. Sen behövs något slags register för att hitta.
Kanske borde vi klumpa ihop vissa artiklar och svar på hemsidan till tekniska tips som kan uppdateras vartefter nya idee’r uppkommer. Behöver vi dessutom sortera foruminläggen ämnesvis? Det är långt till nästa årsmöte men man kan tycka till under rubriken ’Allmänt’ i forum.
Ingemar
. _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
VegaSven
Bostadsort: Finspång
|
Skrivet: 29 Aug 2006 17:34 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag bara undrar var man plockar in tre batterier i en batteribank. Varfinnsdet plats?
Halsningar fran soligt Spanien
Sven B |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|