| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Per
Bostadsort: Huskvarna
|
Skrivet: 20 Jun 2006 20:19 Rubrik: Reservdelar O-21 / flottörventil |
|
|
Min O-21 har plötsligt nu i vår/sommar fått för sig att efter oregelbunden tid och temperatur stanna. Den stannar på liknande sätt då man har glömt att sätta på bensinkranen. Motorn vill inte starta direkt, utan tänder till en kortare eller längre tid först efter en paus. Knackar jag på förgasaren kommer den fortare igång. Vid nedmontering av förgasaren kontrollerade jag flottörventilen som några gånger faktiskt fastnade i det övre läget.
Kan det vara något annat än flottörventilen som skall bytas?
Var kan man köpa den till en rimlig penning?
Per/546 Johanna |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
CaptainVega
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 25 Jun 2006 23:01 Rubrik: |
|
|
Jag hade samma problem som du för två år sen. Dock så svämmade min förgasare över.
Jag bytte nålventil till förgasaren samt att jag klämde ihop flottörventilen så att den inte kan fastna.
Bytte även till en elektrisk bensinpump vilket verkar ha gjort susen, nu har den inte stannat på två år!
Flottörventil m.m. till Albin motorer kan du köpa från Forsmarin.
www.forsmarin.se
Mvh
Captain Kongo _________________ Navigare necesse est, vivere non est necesse.
http://www.sailingladyann.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dansam
Bostadsort: Aplared
|
Skrivet: 26 Jun 2006 15:57 Rubrik: |
|
|
Min motor gjorde precis som din. Stannade då och då utan synbar anledning. Jag skrapade rent i flottörhuset där det fanns oxid av aluminium och andra pulverliknande avlagringar. Det finns två munstycken i förgasarhuset, en stor som är skruvad i en bussning och en liten som är skruvad direkt i aluminiumhuset.Den senare är svår att skruva ur utan att värma. Försök inte utan värme, för om man drar sönder skruvskåran så är det kört. Jag värmde förgasarhuset med en värmepistol sedan gick det bra. Detta lilla munstycke har ett hål på sidan och ett extremt litet hål UNDER. Detta är näetan alltid igensatt. Om du inte ser det,peta med en
knappnål. Ge dig inte det finns ett hål. Jag lovar.
Skruva ut blandarskruven 1,5 varv Justera tomgången till 800 varv .
Min motor går som en klocka efter dessa enkla åtgärder.
Hoppas det funkar för dig också. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|