Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Motorfäste på akterspegeln, förstärkning?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Martin

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 21 Jun 2006 09:26    Rubrik: Motorfäste pÃ¥ akterspegeln, förstärkning? Svara med citat

Är det någon som har erfarenhet av var man bäst placerar motorfäste för utombordare på Vegan. Jag har badstegen mitt på aktern och tänkte mig placera motorfästet på styrbordsidan. Men mer exakt på akterspegeln bör fästet sitta? Har köpt ett höj och sänkbart fäste.

Dessutom måste man väl förstärka akterspegeln

/Martin
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
CaptainVega

InläggSkrivet: 25 Jun 2006 23:06    Rubrik: Svara med citat

Jag har en x-tra utombordare på akterspegeln. Jag har också badstegen mitt på akterspegeln, vilket ledde till att jag placerade utombordarfästet till höger om badstegen. Fungerar mkt bra!

För att förstärka akterspegeln köpte jag en bit marinplywood (12mm) som jag satte på insidan av akterspegeln. Bultarna (6st) för utombordarfästet går även igenom plywoodskivan.

ps. Det gäller att vara smal för att komma ned i sittbrunsfacken för att dra åt muttrarna. ds.

Mvh

Captain Kongo
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Martin

InläggSkrivet: 26 Jun 2006 18:04    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen. Jag har idag ägnat cirka 8 timmar åt att sätta fast motorfästet och det var sannerligen inte enkelt. Jag satte fästet på styrbordssidan trots att det var problem att dra åt bultarna bakom avgasröret som är fäst på insidan av akterspegeln. Men jag kontrollerade med samtliga utombordare på båtklubben och samtliga hade gashandtaget på babordsidan. Hade jag satt motorfästet på babord hade gashandtaget hamnat på utsidan av båten. Experten på båtaffären skrattade när jag att jag kanske måste förstärka akterspegeln. Vega har så överdimensionerad plast att det inte behövs, sa han. Så jag tänkte prova och se hur det går.

/Martin

PS. Jag var inte tillräckligt smal för att komma ned genom luckan, så det var bara att böja armen i sju led och skruva, superlätt Wink
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet