Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Reversering

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 15 Aug 2006 23:12    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Hej!
Jag har en O21 och har tagit bort gasreglaget från reverseringen. I stället satte jag in ett separat gasreglage framför manöverspaken.
Nackdel(obetydlig): dubbla reglage.
Fördel (stor): Jag kan anpassa motovarvet efter effektbehov. Vid t ex motorgång i hård motvind reduceras farten och därmed propellervarvet. Det kan jag kompensera genom att dra på minska propellerstigningen och öka gaspådraget(motorvarvet). På så sätt kan motorns alla 13 hästkrafter utnyttjas.
Hälsningar
Vega Nr 8

Hade tänkt ställa en fråga om det då det är gjort så på min Vega som jag nyligen köpt. Där är dock gasreglaget smidigt undangömt under SB lucka så det är ju inte smidigt direkt Confused Men det går ju att flytta gasen. Du anser det alltså vara en förbättring och tidigare ägare av min båt måste ju tycka detsamma. Är det vanligt att man gör så, eller tycker de flesta att enspaksvarianten funkar bra?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
JFalkebo

Bostadsort: Malmö

InläggSkrivet: 16 Aug 2006 23:09    Rubrik: Svara med citat

Synn at förstörra den originala kombi lösningen som faktisk funkar jättebra, när den är rätt inställt så bra.

Så här justerar du motorvarv:
När du tittar ner på kombianordningen från sittbrunne finns det en trekantig så kallat kam som justerar motorvar i förhållande till manöverhandtagets vinkel. Om motoren tar för många varv när du vill åka framåt måste du justera kammen uppåt (Medurs). Det är bara att lossna den mutta som håller kammen, dra den lite mot höger och svänga kammen uppåt.

Om detta inte hjälpar får du kanske också justera kabeln som går till manöverarmen också (Vänster sida)

Titta här om du inte hitter kammen eller manöver armen
http://www.forsmarin.se/albin/reskat/Kompletta/O22_ins_sve.pdf

Ett vanligt fel vid betjäning av kombianordningen som jag skulle vilja nämna är att man bara knuffar handtaget framåt tills man hitter ungefär den hastighet man vill ha. Då det finns ganska stor tolerans i kombianordningen kan man dra tbx handtaget lite för att sänka motorvarvtalet utan att propellar stigningen ändras därmed behåller man nästan samma hastighet men med mindre motorvarvtal.

Hoppas det hjälper

Mvh Jesper - V1221
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet