Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Ankarbox

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Good-Life

Bostadsort: GBG

InläggSkrivet: 04 Okt 2006 19:29    Rubrik: Ankarbox Svara med citat

Hejsan.
I förpiken lÀngst fram sÄ finns det en skiva som innehÄller en hylla, detta utrymme bakom skivan Àr lÀtt trekantigt till formen.
IstÀllet för skivan sÄ tÀnkte jag plasta upp en vÀgg dÀr och sÄga hÄl i dÀcket precis ovanför.
Detta för att skapa en ankarbox.
Boxen kommer att ha en drÀnering till griseknoa.
Men vad jag undrar över Àr vad bör jag tÀnka pÄ vid en sÄdan förÀndring pÄ bÄten?
NÄgot speciellt matrial, förstÀrkningar och annat vettigt och viktigt...?
Kom gÀrna med förslag och tankar i Àrendet, har du Àven en www-adress som berÀttar om ett sÄdant arbete, vÀnligen posta den hÀr!

//R
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
mabo

Bostadsort: JÀrfÀlla

InläggSkrivet: 05 Okt 2006 21:59    Rubrik: ankarbox Svara med citat

Hej,

Jag har gjort en ankarbox, tÀnkte Äterkomma om en vecka, hinner inte just nu, och tala om hur jag har gjort. Om jag har tÀnkt pÄ allt vet jag inte men lite tankar kan man ju dela med sig.
alander

Bostadsort: vÀsterhavet

InläggSkrivet: 06 Okt 2006 12:42    Rubrik: Svara med citat

Till att börja med sÄ kan vi ta drÀneringen. Dra den inte till kölsvinet utan borra hÄl i botten pÄ boxen ut genom fribordet, sÄ ser det ut pÄ alla bÄtar som har ankarbox original. NÀr det skvÀtter över kan du fÄ in avsevÀrda mÀngder vatten i boxen sÄvida du inte lyckas vÀldigt bra med tÀtningslist och nÄgon form av excenterlÄst som pressar ner luckan i listen.

Över till nĂ„got mycket svĂ„rare, strukturell styrka. Förstaget utsĂ€tts för tĂ€mligen stora belastningar men jag har inte Principles of yacht design bredvid mig just nu sĂ„ jag kan inte ge nĂ„gon precis uppskattning av dragkraften du fĂ„r i förstaget. Vi kan dock rĂ€kna med 1-2 ggr deplacementet för att fĂ„ en siffra att bolla med, dvs 3-6 ton. FördĂ€cket bidrar till den strukturella styrkan i den trekantiga pyramid dĂ€r skrovet och fördĂ€cket bildar sidorna och förstagsinfĂ€stningen toppen. En snabb FEM-analys i huvudet ger att dragkraften frĂ„n förstaget vill pressa isĂ€r skrovhalvorna och dĂ€cket tar sĂ„ledes upp dragspĂ€nningar tvĂ€rskepps och tryckspĂ€nningar lĂ„ngskepps. Om du sĂ„gar bort en stor del av dĂ€cket lĂ€ngst fram mĂ„ste du förstĂ€rka kanten pĂ„ sidorna ordentligt sĂ„ att dragkraften inte deformerar förskeppet utan leds bakom din ankarboxlucka. I akterkant pĂ„ luckan mĂ„ste du ocksĂ„ förstĂ€rka ordentligt sĂ„ att den koncentrerade dragspĂ€nningen kan tas upp dĂ€r. FörstĂ€rkningarna gör du med epoxy och glasfiber, naturligtvis en roving-vĂ€v som Ă€r sizad för epoxy. Hur mycket Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga.

Personligen skulle jag aldrig vÄga göra ett sÄdant ingrepp, dels pga svÄrigheterna att förstÀkra tillrÀckligt och dels för att jag tycker en ankarbox pÄ fördÀck Àr onödig.
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
mabo

InläggSkrivet: 12 Okt 2006 21:18    Rubrik: Ankarbox Svara med citat

Hej igen,

Nu skall jag berÀtta hur jag har gjort. Jag har behÄllit trÀskottet, (pÄ ursprunglig plats), dock gjort ett nytt utan hÄlet in till utrymmet lÀngst fram. Jag anvÀnde det gamla skottet som mall för att plasta ett skott jag satte för om trÀskottet. SÄgade sedan upp hÄlet i dÀcket c:a 3-4 cm frÄn "relingskanten" pÄ dÀcket och sÄ nÀra som möjligt till trÀskottet. Den ursÄgade biten frÄn dÀcket behÄller jag som lucka. Man fÄr sÄga försiktigt sÄ att man inte förstör den. Sedan plastade jag en ram c:a 5mm tjock som blir som stöd för luckan. Bredden pÄ denna ram Àr c:a 4cm. LÄt 2 cm gÄ in under kanten pÄ dÀcket och 2cm som stöd för luckan med en tÀtlist pÄ. Ramen Àr plastad mot undersidan pÄ dÀcket och mot friborden med hjÀlp av 2 st. trekantiga stöd pÄ varje sida. Kanterna pÄ luckan liksom kanten fÄr man plasta ocksÄ sÄ att vatten inte kan trÀnga in i dÀcket. LÀngst ner i boxen gjorde jag en plan yta frÄn vilken 2 hÄl (BB+SB)borras genom friborden och tÀcks med en liten rostfri ventil (kommer inte ihÄg vad dom kallas för)
Jag flyttade ocksÄ pÄ fÀrsvattenintaget till akter om trÀskottet dÀr slangen klÀs in med en U-formad teakkonstuktion. Detta för att vinna utrymme i ankarboxen. Gamla hÄlet för fÀrskvattenintaget plastas igen.
I ankarboxen har jag nu en 8kg dragg för svajankring och 4 st. fendrar. Lite trÄngt Àr det men det gÄr. Sedan tvÀttar man av utrymmet och mÄlar med lÀmplig vit fÀrg sÄ ser det ganska proffsigt ut. Jag har fortfarande lite "finlir" kvar med spackling etc. innan jag Àr helt klar.

Om denna min konstruktion Àr strukturellt riktig kan jag inte bedöma, tycker dock att det kÀnns tillfredsstÀllande sÀkert.
Hör gÀrna av dig om nÄgot Àr oklart i min beskrivning.
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 12 Okt 2006 23:14    Rubrik: Re: Ankarbox Svara med citat

mabo skrev:

Hör gÀrna av dig om nÄgot Àr oklart i min beskrivning.

Hej!
LÄter intressant. Har du nÄgra bilder pÄ det?
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
mabo

InläggSkrivet: 15 Okt 2006 20:59    Rubrik: Ankarbox Svara med citat

Hej,
Har inga bilder, kan kanske ordna detta om du Àr intresserad.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet