| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Seglaren
Bostadsort: Eskilstuna
|
Skrivet: 17 Okt 2006 20:05 Rubrik: Så här ser min Vega ut på land... |
|
|
Hade tänkte dröja med upptagningen några veckor till men ett ögonblicks ouppmärksamhet och slarv från min sida härom kvällen resulterade i ett genuaskot prydligt upplindat kring propelleraxeln
Så då hängde jag på när kranbilen ändå var på plats, lika bra att komma upp tänkte jag.
Någon annan som fortfarande ligger kvar i sjön och tänker sig lite höst/vintersegling?
 _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
Efter Vegan blev det en Turkyssare: www.sailfast.se/tur80 som vi sålde...
Därefter blev det en Turkryssare igen: http://forumbilder.se/images/b79201190213P9957.jpg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stena47
Bostadsort: Kristinehamn
|
Skrivet: 22 Okt 2006 10:58 Rubrik: |
|
|
Hej där!
Jag hoppas att lyftet gick bra, jag blev bekymmrad när jag fick se var du hade det aktre lyftbandet. Bandet får aldrig läggas så att hela båtens vikt kommer via propellerhylsan till bandet utan man måste se till att bandet kommer på skrovet ovanför propellern.
Du bör kolla så att inget har hänt med stävlager och dragrör innan sjösättningen till våren.
Mvh
Sten-Arne
V357
Kristinehamn |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Seglaren
|
Skrivet: 22 Okt 2006 20:41 Rubrik: |
|
|
| stena47 skrev: |
, jag blev bekymrad när jag fick se var du hade det aktre lyftbandet. Bandet får aldrig läggas så att hela båtens vikt kommer via propellerhylsan till bandet utan man måste se till att bandet kommer på skrovet ovanför propellern.
|
Hej!
Jo lyftet gick bra och det är en mörk bild som luras lite. Se nya bilden nedan där jag märkt ut banden med vita pilar. Vid lyftet av båten kikade jag på en ritning på båten där tyngdpunkten är utmärkt. Med ledning av den och sen lite marginal för att inte hamna på rodret och i framkant inte glida av kölen. Det blev mycket bra, men lite tur ska man ju ha
Men av din kommentar förstår jag att man kanske brukar ha det aktre bandet på skrovet?
Men för att det inte ska bli så olika längd på banden bör man då kanske placera främre bandet framför kölen också?
Men blir det inte väldigt brett mellan banden då?
Hur brukar du/ni andra göra?
 _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
Därefter blev det en Turkryssare igen: http://forumbilder.se/images/b79201190213P9957.jpg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
alander
Bostadsort: västerhavet
|
Skrivet: 23 Okt 2006 11:27 Rubrik: |
|
|
Det bästa är att lägga aktre bandet ovanför propellern och det främre framför kölen. Då blir lika långa band lagom. Bandet framför kölen behöver du inte bekymra dig om hur det hamnar men aktra bandet ska man släppa ner så sträckt det går så att man säkerställer att det hamnar ovanför propellern. Enligt vad jag kan se använder din lyftare inte ett 4-punktsok utan sprider bara banden tvärskepps. Jag hade fördragit ett riktigt ok alternativt att med tamp säkerställa att banden inte glider isär. _________________ /Jakob Alander
tidigare Mari 2670, 14.000 M
nuvarande Victoria 3196 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Seglaren
|
Skrivet: 23 Okt 2006 11:38 Rubrik: |
|
|
OK, så får det bli nästa gång. Ett riktigt ok vore naturligtvis bra, särskilt om man lyfter med banden brett i sär på skrovet, nu låg de ju på kölen och tvingades inte isär. Får "jaga på" farsan ännu mer nästa år och fixa ett riktigt ok, han fick snällt snickra ihop ett par "spridare" detta år. Krankillen brukar inte lyfta båtar så ofta, varför han inte har ett riktigt ok. _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|