Staffan, V 2315
|
Skrivet: 07 Dec 2006 01:46 Rubrik: |
|
|
| Du behöver inte förvara madrasserna inomhus. Ett kallförråd, typ kallvind, duger gott bara det är luftigt. Om du vill förvara madrasserna i båten är det en fördel om du ställer dom på högkant, så att luften kan cirkulera runt om. Jag ser två sätt att förvara båten. A) Du ser till att täckningen är luftig som du själv beskrev och gärna med förpiksluckan på glänt och luckorna mellan kojerna borttagna, eller B) gör tvärtom och stänger ventiler och luckor och kör med torrbollsprincipen: eller hellre införskaffar ett stort durkslag som du fyller med calsiumklorid och ställer över en 10-litershink. CaCl2 kan köpa hos Granngården i 25-kilossäck för under hundralappen. Den används för att binda sommardamm på grusvägar. (Obs ej NaCl2, typ koksalt, som man har för att tina is och snö). Eventuellt kan man rigga upp durkslaget över diskhon och låta den uppsugna fukten droppa ner och rinna ut med avloppet. Att ha torrboll i en välventilerad båt är meningslöst. Själv kör jag med metod A. Metod B använder jag till en avregistrerad bil som står utomhus. Om du använder CaCl2 måste du återförsluta säcken ordentligt annars drar den åt sig fukt och innehållet packar ihop sig. |
|