Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Köpa förpikslucka?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
sumpa

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 08 Dec 2006 11:48    Rubrik: Köpa förpikslucka? Svara med citat

Hej igen!

Tänkte köpa en ny förpikslucka, men har dålig koll på vart man kan få tag på en sån? Någon som har tips på återförsäljare?

/erik
sumpa

InläggSkrivet: 03 Jan 2007 16:50    Rubrik: Svara med citat

*bump upp till toppen*

Ingen som hade några tips på återförsäljare?
mabo

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 04 Jan 2007 21:25    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Har aldrig sett någon som säljer en Vega förpikslucka, tror inte det finns. Det är nog därför du inte fått tips om någon återförsäljare. Det är mig veterligen ingen standarddetalj.
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 05 Jan 2007 01:16    Rubrik: Svara med citat

Din fråga får mig att tro att din lucka skadats så att den inte går att reparera. Någon ny förpikslucka till Vegan finns mig veterligen inte att få i handeln. Jag kan dock tänka mig åtminstone tre andra möjligheter.

Billigast: Låna en förpikslucka från en annan Vega (bör gå bra under vinterhalvåret) och använd den som plugg för att göra en honform i vilken du sedan plastar en ny lucka.

Lite dyrare: Gör eller låt göra en tunn ram i aluminium (bör vara något böjd i akterkant) i vilken du fäster en 6mm skiva rökfärgat akrylglas (plexiglas)
eller tåligare Makrolon eller Lexan (polykarbonat). Eftersom luckans ovansida blir lätt kupad måste man se till att gångjärnsfästena blir plana.

Mycket dyrare: Köper en färdig däckslucka med sarg (Lewmar, Rutgerson,
Bofor, Vetus m.fl) Då krävs också en del sågande och plastande.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
sumpa

InläggSkrivet: 05 Jan 2007 09:23    Rubrik: Svara med citat

Njae, det är snarare så att det här är ett lyxproblem. Den nuvarande luckan är helt i sin ordning, men jag vill gärna ha en genomskinlig lucka för att få mer ljusinsläpp i förpiken. Dessutom tycker jag den nuvarande luckan är ganska ful med en fet ventil mitt på..

Ny och naiv som jag är tänkte jag bara "luckor och sånt, det finns ju lite överallt att köpa", men nu verkar det som om jag får fixa själv då.. Det blir nog alternativ två som verkar rimligast, göra en aluminiumram och sätta in lite lexan.
Att bara såga upp ett hål i den nuvarande luckan och sätta in lexanet där skulle väl vara ännu lättare, men inte ännu finare..

Är det någon som gjort något liknande, och har lite bilder eller tips? Jag har ju svårt att tro att alla 3000 vegaägare helst vill segla runt med originalluckan?

Tack för hjälpen och infon, får börja nysta i den här änden istället Smile

/Erik
mabo

InläggSkrivet: 05 Jan 2007 10:34    Rubrik: Svara med citat

Hej ogen,

Är det ljusinsläpp du vill ha så har jag följande lösning: Bland det första vi gjorde på vår Vega var att montera dit en Lewmar-ventil i luckan (ej öppningsbar). Då behöver man bara såga upp ett hål, ingen plastning utom att försegla snittytan med epoxi eller dylikt. Vi hade ingen ventil på vår lucka men den försvinner ju på din när du tar upp hålet. Håller med om att det inte är vackert med ventilen på luckan. Vi har inte haft med något läckage. Ang. Elektrolux ventilen så fanns en på toaletten och vi har satt in en till ovanpå garderoben, symmetrisk placering på däck så att det stämmer med toa ventilen.
sumpa

InläggSkrivet: 05 Jan 2007 11:33    Rubrik: Svara med citat

Intressant... Men.. Lewmar-ventil, vad är det för något?
mabo

InläggSkrivet: 05 Jan 2007 14:07    Rubrik: Svara med citat

Hej igen,

Lewmar är ett fabrikat på "rutor" eller ventiler som det kanske heter. Riktiga namnet är "portlights". Man sågar upp ett hål i luckan och förseglar sågytan med epoxi eller dyl. Rutan består av 2 delar. en monteras uppifrån och en underifrån. Sedan skruvar man ihop dem med tätmassa emellan. Det blir ljust och fint i förpiken och det ser proffsigt ut.
Gå in på t.ex. "www.navship.se", där finns en hänvisning till Lewmars svenska hemsida och där under "portlights" finns alla möjliga rutor.
Lycka till!
sumpa

InläggSkrivet: 06 Jan 2007 12:23    Rubrik: Svara med citat

aha... Jo, dom ser ju snygga ut. Tack för tipset! Jag får se hur och när jag går vidare nu, ska nog ringa ö-metall också och höra vad dom tar för en aluminiumram, och blir det för dyrt så får jag nog kika på en sån där portlight..

Blir nog lite mer framåt sommaren, för måste det fixas och donas så mycket så faller det i prioriteringen, måste täta och måla båten först och snickra lite inredning.. Smile Jag återkommer med lite bilder sedan när jag fått till något!
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet