Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Masten på, utan täckning?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 19 Feb 2007 08:27    Rubrik: Masten pÃ¥, utan täckning? Svara med citat

Efter vinterns stormar var jag säker på att hitta ett antal båtar välta, speciellt de som lyft upp båten med masten på Men faktiskt, inte en enda hade vält, kunde inte ens se att dom lutade speciellt!

Vår båt står på en kärra lite högre än de flesta andras båtar ( i vegans storlek) , men skulle det göra någon skillnad om masten satt kvar?

Däremot hade täckställningen kollapsat trots att den var av alu-rör och riktig pressening! Funderar på att lyfta med mast och strunta i pressening, det är skitigt under i alla fall! Är det bara av gammal vana man har pressening på en plastbåt, på träbåtar är det ju ett måste! Vridmomentet borde inte vara större med mast och utan pressening än tvärtom........!

NÃ¥gon med erfarenhet?

Bengt

Vega 2598

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 19 Feb 2007 16:02    Rubrik: Svara med citat

Vi har nog disskuterat detta ämne förut. självklart blir det större påfrestningar på skrov och däck om man har masten på under vintern, både om den står på land, eller ligger i vattnet.
I vattnet kan den åtminstånde gunga med i vinden, men på land står den stumt. På vintern måste man ha vanten lösa för att de inte ska bli för stumma (de drar ihop sig) när kylan sätter in, då blir de också för lösa när temperaturen är lite högre. Masten står och rister i vinden med skador i t.ex. röstjärnsinfästningarna.
Press eller inte har väl inte en så stor betydelse, annat än det här med smutsen
alander

Bostadsort: västerhavet

InläggSkrivet: 19 Feb 2007 18:38    Rubrik: Svara med citat

Jodå Jan, visst har vi talat om det här tidigare, närmare bestämt här.
Jan Skoog skrev:
... På vintern måste man ha vanten lösa för att de inte ska bli för stumma (de drar ihop sig) när kylan sätter in...

Jag hävdar fortfarande att du har fel i dina påståenden om krympande vant, se den gamla tråden för min tekniska utredning.
Till överst på sidan
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 26 Feb 2007 18:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tar härmed tillbaka mitt påstående att riggen krymper på vintern, men att ha masten kvar på vintern tycker jag inte är rekomenderbart
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet