Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Stävlager

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
vegabond

Bostadsort: västerås

InläggSkrivet: 19 Nov 2006 20:41    Rubrik: Stävlager Svara med citat

Hej.
Jag skall byta mitt stävlager är den någon som vet hur man gör? Har inte reveseringen kvar utan en fast propeller efter ett motor byte men stävlagret är inte bytt. Var köper man lagret och finns det någon btchur hur man gör eller behöver special verktyg???

V 3080
Björn
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
stena47

Bostadsort: Kristinehamn

InläggSkrivet: 23 Nov 2006 14:01    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Du tar ett bågfilsblad och sågar två snitt invändigt i den befintliga lagerbussningen, sedan är det bara att plocka ut delarna.
Den nya skall bara pressas in utan något större våld då den är gjord av fibermaterial. Invändig diameter är färdig så någon efterbearbetning skall inte ske.

Var det finns att köpa nytt lager vet jag inte sedan Vega Marin i GBG lades ner, kanske nya Vega Marin har men den finns inte med på deras hemsidan.
Du får ringa och höra efter.
Mvh
Sten-Arne Pettersson
V357
Till överst på sidan
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 08 Maj 2007 05:13    Rubrik: Svara med citat

Yanmar har ett stävlager som är vattensmort och som passar som handsken. Vet en firma i Hallstahammar som har den, men den borde gå att få tag i på de flesta ställen som har yanmar!

Bengt

Vega 2598
Till överst på sidan
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 11 Maj 2007 02:52    Rubrik: Svara med citat

Eftersom du har ett vanligt backslag som gör att du kan frikoppla propellern när du provstartar båten på land, kan du montera ett cutlesslager(gummilager)*. Ifall propellelaxeldiametern är på minst 25 mm så har bl.a. Hjertmans ett med 38,1 resp. 40 mm yd broende på propelleraxelrörets innerdiameter. (På min båt gäller 38,1 mm). Jag har för mig att jag limmade det med Locktite.
*) Cutlesslagren är känsliga för att gå torrt, så man bör inte låta axeln snurra mer än 10-15 sek åt gången vid provstart, även om man använder silikonspray för att smörja lagret.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet