| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Kjelle69
Bostadsort: Koskullskulle
|
Skrivet: 26 Mar 2007 20:33 Rubrik: Dynastartfunderingar. |
|
|
Hej.
Jag har nyss provat på att renovera en dynastart.
Jag böt kol och ett lager som var dåligt.
Har testat den enligt tips på forsmarins sida :
-----
Tips 1. Startgeneratorn kan efter att den varit obrukad en tid tappa sin magnetism och därför sluta att ladda.
Detta kan enkelt avhjälpas genom att lossa alla anslutningar på generatorn och därefter med startkablar ansluta ett batteri. Anslut minuspol till t,ex en av fästbultarna och pluspolen till D +, OBS !!! detta får göras under max 1-2 sekunder.
Tips 2. Kontrollera enkelt generatorns funktion med en voltmätare genom att koppla ihop DF med en kabel till D- och anslut minus på voltmätaren till D-, anslut därefter plus på voltmätaren till D+ på generatorn. Ta bort remmarna och sätt snurr på generatorn genom att trycka en borrmaskin med 13 mm schuck mot remskivebulten, observera rotationsriktningen.
-----
Startsekvensen fungerar mycket bra den varvar upp väldigt fint.
Men när jag sätter en borrmaskin på axeln och kör så får jag bara ut ca 0.4 volt. laddningen verkar alltså inte fungera ?
Har ni något tips eller skall den bara visa kring 0.4 volt vid det varvtal som en vanlig borrmaskin orkar upp i ?
Vad kostar en ny eller utbytes dynastart ? Och var hittar man en till bästa pris ?
Mvh: Kjell-Ove _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kjelle69
|
Skrivet: 27 Mar 2007 16:43 Rubrik: |
|
|
Idag var jag till den lokale bilelektrikern och testkörde dynastarten i en testrigg, mycket riktigt, 0.5 volt gav den.
Det underliga är att vi testade en ny EFEL för att kolla som referens, och den visade OCKSÅ 0.5 volt, nu blev alla förbryllade så vi skall kolla upp en del saker och testa vidare imorgon. _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kjelle69
|
Skrivet: 28 Mar 2007 18:08 Rubrik: |
|
|
Tja Efel dynastarten började ge spänning vid lite högre varvtal och då magnetisering skett. Boschen däremot fungerade ikke...
Så nu funderar jag på att köpa Efel dynastarten, går det att använda den med Bosch regulatorn och koppla in den rakt av eller bör man byta även dessa komponenterna till Efel? _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Staffan, V 2315
|
Skrivet: 29 Mar 2007 02:23 Rubrik: |
|
|
| Jag skulle tro att du kan ha kvar Boschregulatorn. Efel har separat startrelä och regulator medan Bosch har startrelä och laddningsregulator i samma burk. Kolla http://www.forsmarin.se/ under rubriken Tips. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
1483
Bostadsort: genarp
|
Skrivet: 29 Mar 2007 10:29 Rubrik: dynastart |
|
|
| Hej när vi körde ner vår vega till skåne från göteborg (motor nästan hela vägen) "brann" dynastarten upp utanför Landskrona så det blev till att skära kilremmarna och veva igång motorn. Nåväl fick iallafall tipset av föreg ägare att kontakta Orust marin och värme som rådde mig att även byta regulatorn för om den inte funkar som den ska så laddar dynastarten fullt hela tiden och detta tål den inte utan blir sanslöst varm fettet kokar bort och sen skär den. Det tog endast 2 dagar från beställning till att jag hade dynan hemma och jag vill minnas att jag betalade runt 3600 inkl regulator och frakt,vilket var ungefär halva priset jämfört med en del andra firmor jag kollade. mvh Lasse |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kjelle69
|
Skrivet: 30 Mar 2007 10:17 Rubrik: |
|
|
Hej 1483 !
Är du säker på att det berodde på defekt regulator ? Om man har för stort startbatteri (>45 Ah) så lär dynastarten kunna gå väldigt varm pga hög laddström. (Speciellt om batteriet är lite urladdat). Borde inte varningslampan för laddningen lysa om regulatorn är trasig ? _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
1483
Bostadsort: genarp
|
Skrivet: 01 Apr 2007 15:39 Rubrik: |
|
|
| Hej Kjelle. Vet inte, den teorin fick jag från Orust marin men vi mätte den när den började och "kvittra" innan den skar ordentligt och jag vill minnas att den laddade över 16 volt vilket enligt orust marin var åt helsike för mycket så det var väl det som fick misstankarna åt regulatorn. Jag har inte mätt den nya men det ska jag göra när hon kommer i sjön för jag tror att mitt start batteri ar på 60ah. mvh Lasse |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 01 Apr 2007 22:23 Rubrik: |
|
|
Hej!
Dynastartens batteri bör inte vara större än 45 Ah.
Normalt är det inga problem med ett 60 Ah batteri, men blir det urladdat, stiger strömmen och dynastarten blir varm, fettet rinner ur lagren, som då skär och rotorn tar i statorn och lindningarna brinner av, vilket har skett för många Vegaägare.
Per Wasberg V3055 (29.000 Nm!) _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats
Bostadsort: Enköping
|
Skrivet: 03 Jun 2007 11:01 Rubrik: |
|
|
Halloj, alla Vegapolare!
Årets första tur började med 30 min motorgång (måste ta mig ut ur Enköpingsån) lagom ute på Svinnegarnsfjärden tändes varningslampan för Dynastarten samtidigt som vi noterade rökutveckling från motorrummet och motorns varvtal gick ner . Jag antar att det var Dynastarten som brann upp. Det som var lite konstigt var att när vi drog av på gasen och gick fram på lågt varvtal slocknade varningslampan och tändes igen när vi drog på. Väl i hamn provade vi att starta motorn med Dynastarten vilket fungerade bra men vid gaspådrag tändes varningslampan igen.
Nu har jag en fundering. Vad tror ni om att lyfta av drivremarna från Dynastarten och veva igång den gamla "spisen" och köra utan Dynastart? För nu vill jag ut och segla och inte meka motor. Det har jag fått nog av på ett tag. Motorn är en MD 6A. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
HD
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 03 Jun 2007 15:08 Rubrik: |
|
|
Hej
Min Bosch dynastart bran upp i början på förra sesången (förmodligen laddningsrälet enl experterna körde med 45A bateri)köpte en ny Efel men kopplade alldrig in laddningen. Andväne den bara som startmotor med en 75A bateri, behövde laddade bateriet bara en gång.Har en generator som laddar förbruknings batterierna två stycken 75A. Skall inte koppla in ladningen denna sommar heller.
HD |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats
|
Skrivet: 03 Jun 2007 15:23 Rubrik: |
|
|
| Hmmm..., undrar ifall jag kan använda min uppbrunna Bosch om jag kopplar loss laddningståtarna eftersom startmotorfunktionen funkar fortfarande, eller kommer den att gå varm ändå? Gäller i så fall att klura ut vilka trådar som ska kopplas bort. Någon som har en gissning? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats
|
Skrivet: 03 Jun 2007 16:40 Rubrik: |
|
|
Tjosan, det är jag igen.
Typiskt skeppare Grahn att inte kolla allt innan jag kastar ur mig frågor.
Nu har jag öppnat laddningsregulatorn och kunde direkt konstatera att den har tokbrunnit. Så nu undrar jag om regulatorn har brunnit på grund av att Dynastartern har lagt av eller om det kan vara så att Dynastartern har klarat sig och jag kommer undan med en ny regulator?
Det kanske inte går att svara på men alla uttalanden i denna fråga är välkomna oavsett om de grundar sig på kunskap eller rena gissningar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
HD
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 03 Jun 2007 19:44 Rubrik: |
|
|
hej
Som jag skrev förut så har jag ingen laddningsregulator eller batteri kopplad till laddnings sidan.Vad jag kommer i håg så ger dynastarten bara 10-11A, så jag har en 60A växelströmsgenerator i stället.Dynastarten ger likström så den tar ingen skada utan förbrukare i motsats till en växelströmsgenerator där dioderna går.
Man måste väll kunna mäta på laddnings sidan om den ger något när motorn är i gång?
Har inte brytt mig om att göra det själv.
HD |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Arne
Bostadsort: Kungsör
|
Skrivet: 04 Jun 2007 14:10 Rubrik: |
|
|
Hej!
Dynastarten är en startmotor OCH en generator.
Man kan använda bara den ena om man nu vill det.
Generatorn styrs av ett laddningsrelä som dels kopplar ur generatorn när laddspänningen inte är tillräcklig (annars laddas batteriet ur av generatorn!), dels reglerar utspänningen så att den inte blir för stor (max 14v), dels har en överströmsfunktion (max 11A).
Om regulatordelen inte fungerar som den skall (brända kontakter eller annat o-bra) kan mycket hända! Regulatorrelä finns för 710:- om man letar på internet.
Jag vet inte vad generatorn säger om man har för stora batterier inkopplade. Dock bör max-strömsskyddet göra att man inte borde skada dynastarten i sig.
Om generatorn inte vill lämna tillräckligt med spänning för att ladda kan det bero på
1. dåligt laddningsrelä (brända kontakter mm)
2. dålig remanens (rest-magentism)
Laddningsrelät har två "kontaktfunktioner". Den ena ligger och reglerar spänningen genom att styra strömmen genom Fältlindningen (F).
Den andra är underspänningsskydd/maxströmskyddet. Om den inte kopplar in (laddrelät MÅSTE vara inkopplat) pga för låg spänning kan man dutta till underspänningsrelät så att det kopplar till. Då tvingar man ström genom generatorn och den får sin remanens tillbaka och skall fungera.
MEN - ett dåligt laddningsrelä kan man inte fixa enkelt. Ett byte är klart att förorda!
Startmotorn är bra att ha för att starta motorn! Den har ett eget startrelä (eller solenoid).
En annan viktig punkt är att man inte får ha för högt varvtal på dynastarten! Då mår den INTE bra... Med varmgång som följd.
Om man inte har bytt något i utväxlingen borde det väl inte vara ett problem.
Hoppas att detta kan kasta lite ljus över det dunkla med det elektriska...
/Arne |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
SWEflash
Bostadsort: Nässjö
|
Skrivet: 17 Jul 2007 21:38 Rubrik: |
|
|
Hej
Har problem med laddningen från dynastarten (md6a) när motorn har gått en stund då tänds laddningslampan .stoppar man motorn så går den ej att starta , klickar i startelät men dynastarten går ej runt ,när motorn kallnat en stund så funkar allt som vanligt. har testat med nytt laddningsrelä och det hjälpte inte ,har testat utan laddnings relä men den startar inte när den blir varm ändå . frågan är om nya kol m.m kan hjälpa eller om det är något annat?
Har löst laddningen med ett relä som kopplar ihop batterikretsarna när växelströmsgeneratorn laddar relät är kopplat från laddningslampan d+ tror jag den heter (30A relä och 25A säkring )
,är intresserad av synpunkter på denna koppling ? Bra /Dåligt
Har ett nytt laddningsrelä till dynastarten endast testkört om någon vill köpa
mvh
Kennert
Vega 2755 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|