Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Lazy Jacks

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
vega06

InläggSkrivet: 05 Jun 2007 09:52    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Tänkte också på lazyjack till min vega. Men funderade lite på en lazybag. En påse för seglet också, allt tillsammans. Tar påsen kraften av seglet måntro?

Men om man skulle få bilder och mått på era lazyjack skulle allt gå mycket lättare. Lat som man är...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
lindblomnisse

Bostadsort: Enköping

InläggSkrivet: 05 Jun 2007 16:45    Rubrik: Svara med citat

Jag fick i höstas en påse med lazyjacks av min bror till fördelsedagen. Jag knde mig inte särskilt förtjust, men efter att ha monterat är jag riktigt glad för dem (dem?).

Påsen var inköpt på Hjertmans och innehöll en anvisning om mått. Mått finns på www.benns.se. Klicka på "tips och tricks".

Jag är mycket glad över montaget och funktionen, MEN har upptäckt att jag behöver flytta den främre punkten på bommen framåt, för nu måste jag ligga exakt i vindögat för att inte översta lattan ska fastna på väg upp. (Mina två översta lattor är fullängd, från mastlik till akterlik.)

Egentligen är det det sista jag vill tipsa om; att kolla så man inte får liknande problem.

Tidigare hade jag halv-halv-lata jacks. Fast egentligen kom jag på att sätta gummistropparna att beslå seglet med på en lina som jag spände under bommen. Det var ett stort framsteg mot när vi höll på med lösa stroppar.

Nisse med gula Solway
Till överst på sidan
Visa användarens profil
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 15 Jun 2007 19:18    Rubrik: Svara med citat

Vegaklubben har ett tekniskt tips om detta, med en enkel bild, som förklarar mycket bättre än text
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet