| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
vega06
|
Skrivet: 05 Jun 2007 09:52 Rubrik: |
|
|
Hej!
Tänkte också på lazyjack till min vega. Men funderade lite på en lazybag. En påse för seglet också, allt tillsammans. Tar påsen kraften av seglet måntro?
Men om man skulle få bilder och mått på era lazyjack skulle allt gå mycket lättare. Lat som man är... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
lindblomnisse
Bostadsort: Enköping
|
Skrivet: 05 Jun 2007 16:45 Rubrik: |
|
|
Jag fick i höstas en påse med lazyjacks av min bror till fördelsedagen. Jag knde mig inte särskilt förtjust, men efter att ha monterat är jag riktigt glad för dem (dem?).
Påsen var inköpt på Hjertmans och innehöll en anvisning om mått. Mått finns på www.benns.se. Klicka på "tips och tricks".
Jag är mycket glad över montaget och funktionen, MEN har upptäckt att jag behöver flytta den främre punkten på bommen framåt, för nu måste jag ligga exakt i vindögat för att inte översta lattan ska fastna på väg upp. (Mina två översta lattor är fullängd, från mastlik till akterlik.)
Egentligen är det det sista jag vill tipsa om; att kolla så man inte får liknande problem.
Tidigare hade jag halv-halv-lata jacks. Fast egentligen kom jag på att sätta gummistropparna att beslå seglet med på en lina som jag spände under bommen. Det var ett stort framsteg mot när vi höll på med lösa stroppar.
Nisse med gula Solway |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 15 Jun 2007 19:18 Rubrik: |
|
|
Vegaklubben har ett tekniskt tips om detta, med en enkel bild, som förklarar mycket bättre än text _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|