| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
sumpa
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 15 Jul 2007 19:44 Rubrik: Placering av fläkt? |
|
|
Tjenare!
Jag tänkte det vore bra med en sån där solcellsdriven fläkt som suger ut lite luft, för att få mindre unkenhet när båten bara står nån vecka.. Frågan är: vart är bästa placeringen? Gärna högt i båten, kanske gärna vid toan, men.. Hur funkar det med distansmaterialet? Däcket är väl typ 5-6 cm tjockt? Borra hål och kränga dit en jättetunn fläkt låter lite fel...
Någon som har en sån fläkt? Tips? Bilder?
/Erik Sundström _________________ Ägare av Yemaya, nummer 135 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 16 Jul 2007 05:37 Rubrik: |
|
|
Hej! Jag har två stycken solcellsventiler monterade. En över toaletten och en som jag ersatt den aktre orginalventilen i plast med. Från den leder en grov slang ner i kölsvinet, så det inte blir så fuktigt där. Minns inte riktigt hur tjockt däcket är men 3-4cm är min uppskattade uppfattning. Det brukar följa med distansringar (det står på förpackningen hur tjocka distanser som fläkten klarar) så det är inga problem.
Lycka till!
Bengt
V 2598 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
sumpa
|
Skrivet: 17 Jul 2007 19:04 Rubrik: |
|
|
Ah, så dum jag är, såklart det funkar med distansringar...
Men hur gjorde ni när ni borrade hålet? Gjorde ni det själv eller anlitade någon? Man måste väl ha en ganska avancerad borr antar jag... _________________ Ägare av Yemaya, nummer 135 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
V1274
|
Skrivet: 17 Jul 2007 21:13 Rubrik: |
|
|
Hej!
Det borde fungera med en vanlig hålsåg. Finns att köpa hos Clas Ohlson, Biltema och Jula eller på vilken byggmarknad som helst. Tänk på att köpa en såg som inte är "slitsad". Dessa sågar säljs ofta i någon form av universalset. Köp hellre en hålsåg, med tillhörande centrumborr i rätt dimension. För att undvika att däcket/taket flisar sig bör man inte borra rakt igenom. Borra ungefär halvvägs från ena hållet, tills du ser att centrummborret gått igenom. Borra resten från motstående sida!
Lättsomenplätt!
/Erik |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
sumpa
|
Skrivet: 18 Jul 2007 14:47 Rubrik: |
|
|
hmm, det verkar ju inte så krångligt när man nu fick det förklarat... Tack för hjälpen!  _________________ Ägare av Yemaya, nummer 135 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|