Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Utombordare?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
sumpa

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 17 Jul 2007 19:02    Rubrik: Utombordare? Svara med citat

Tjenare!

Vi har nu kommit fram till att vi inte i längden vågar lita på vår gamla O21:a, och det enda realistiska alternativet är nu en utombordare..

Hur många här har utombordare på vegan? Jag tänkte eventuellt gå ner i HK till bara 8, funkar det? Synpunkter?

Dessutom har vi en badbrygga bakom, som sträcker sig ut ca 50-70 cm (ska mäta mer exakt i övermorgon), går det att montera en utombordare så långt "bakom" båten?

Är det för övrigt någon som har en 8-hästars utombordare med lång rigg till salu?

MVH
Erik Sundström
Vega76

InläggSkrivet: 18 Jul 2007 21:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har tagit ut 0 21:an och monterat ett utombordarfäste (från Hjertmans). Köpte en begagnad 8-hästars Yamaha utombordare från första halvan av 80-talet och har nu varit ute några helger. Min erfarenhet så här långt är att 8 hästar är tillräckligt. Det skulle säkert fungera även med 5-6 hk. Kommer nu lätt upp i 5 knop utan att anstränga motorn, även i ganska kraftig motvind och motsjö. En kraftigare motor är förstås ännu bättre, men jag valde den här motorstorleken - och tvåtakt - för att inte få alltför mycket tyngd i aktern.

Jag kan inte ge några råd om badbryggan, men anar att det blir komplicerat att montera en utombordare om badbryggan täcker hela akterspegeln.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
AV1108

InläggSkrivet: 29 Jul 2007 09:38    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Vi har en 9.9hk suzuki 2-taktare från -99 på vår Vega. Med halvgas gör vi 5 knop.

Om jag nu skulle köpa en ny motor till Vegan skulle jag satsa på en 4-taktare, kanske 8hk. 2-taktaren har så hårt ljud att man inte vill höra vad andra säger...

Utombordaren är bra när man är i en trång hamn. Vegan går att svänga runt på plats när man lätt vrider på motorn
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 29 Jul 2007 22:33    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu köpt en 8 hk Suzuki Sail från 92. Hoppas det blir bra, det jag mest är ute efter är manöveregenskaperna i hamn. Ska bli intressant att prova. Har fortfarande O22an som fungerar. Men även fäste för utombordare.

När det gäller 4-taktare så kan jag inte rekommendera Yamaha 4hk om man vill ha en tyst motor. Låter mycket värre än en 4hk Mariner 2-takt som jag har.

Kanske blir det tystare när de blir större (fler cylindrar).
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
sumpa

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 30 Jul 2007 08:35    Rubrik: Svara med citat

Seglaren: varför köpte du en ny motor om du redan hade en 4 hk mariner 2-takt? Det är nämligen just en sådan vi har köpt, så jag tänkte höra vad du tyckte om den? Funkade den bra? Nog med kraft? Problemfri?

MVH Erik Sundström
Seglaren

InläggSkrivet: 30 Jul 2007 08:43    Rubrik: Svara med citat

sumpa skrev:
Seglaren: varför köpte du en ny motor om du redan hade en 4 hk mariner 2-takt? Det är nämligen just en sådan vi har köpt, så jag tänkte höra vad du tyckte om den? Funkade den bra? Nog med kraft? Problemfri?

MVH Erik Sundström

Hej!
Den har kort rigg och passar bättre på gummibåten. Men visst skulle den säkert kunna duga till att trixa med lite i hamn. Styrkan räcker säkert också i de flesta fall, men inte om det piper i en 15 m/s och man vill ta sig fram mot vinden. Men som sagt, den har kort rigg och det blir inte bra tycker jag. Annars gillar jag motorn, den går tyst och fint och är lättstartad.

MVH, Tomas
Till överst på sidan
CaptainVega

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 31 Jul 2007 15:23    Rubrik: Svara med citat

Min Albin O22 pajade i våras, så nu har jag en 5hk Yamaha på ett utombordarfäste. Det är en motor med kortrigg, men vi gör 5 knop med den.

Dock ska jag lämna in O22 för reperation nu till hösten. Skönare att ha en pålitlig inombordare.
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Seglaren

InläggSkrivet: 31 Jul 2007 22:19    Rubrik: Svara med citat

Jag hängde på min nyinköpta Suzuki 8 hk Sail från 92 idag. Förstärkte övre infästingen av motorfästet med en rostfri plåt. Men motorfästet är för klent för den här motorn. Och infästningen i akterspegeln för liten (för liten yta).

Men provstartade motorn och det var en rackarns motor att vara tyst! Ska bli intressant att åka med, den låter inte mycket alls! Och så är det ultralång rigg samt segelbåtspropeller så det blir nog bra.

Vem vet, drar jag igång både O22an och denna kanska Vegan planar Laughing

Någon som har tips på bra motorfäste, eller bild på något bra sådant som passar en lite tyngre motor med vrid i?
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet