| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
AV1108
|
Skrivet: 21 Aug 2007 12:31 Rubrik: Behöver jag vinsch till nerdragna fall? |
|
|
Tänkte dra ner storseglets fall,bomnedragaren och revlinan till sittbrunnen och kom att tänka på att behöver jag en vinsch på rufftaket?
Hur har ni dragit dem vid sprayhooden? Direkt under den? Måste jag ändra på något vid spryhooden?
Sen ännu en sak....
Behöver jag nånslags nerdragare till storseglet när jag tänkte montera lazyjack, seglet orkar väl inte komma ner med egen vikt?
mvh Tomi, AV1108 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
V1274
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 22 Aug 2007 12:25 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag har nerdraget storfall på min Vega. På barbordsidan av däcket sitter ett treskärigt brytblock, fallen löper sedan igenom under sprayhooden, ser ut som om man limmat fast vp-rör eller liknande som skoningar.
På rufftaket sitter sedan ett skotlås med tre låsare och en vinsch. Det är förhållandevis tungt att sätta storen så man har god hjälp av vinshen. Alternativt kanske man kan använda en av skotvinscharna till genuan?
Nedhal bör du nog ha. Seglet faller inte hela vägen ner själv.
Har själv tänkt att montera lazyjacks vid tillfälle!
//Erik |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AV1108
|
Skrivet: 22 Aug 2007 15:59 Rubrik: |
|
|
| Vart ska jag fästa dedhalaren? Räcker det att lägga ett rep fast i översta/nästöversta ögglan på seglet? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
V1274
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 23 Aug 2007 16:26 Rubrik: |
|
|
Hej igen!
Sätt en tunn lina så högt upp som möjligt i seglet. Har inte nedhal på vegan, men har seglat andra båtar med nedhal. Du behöver även ha ett block någonstans. En fundering: Vad tror du om att sätta ett block där bommen fästs i masten och sedan dra linan längs med bommen? På min vega sitter akterut på bommen ett litet block för snabbreven som jag inte använder. Då har du ditt nedhal... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AV1108
|
Skrivet: 23 Aug 2007 18:36 Rubrik: |
|
|
| Jag tänkte dra repet till samma plats som fallen. Då har man allt på samma plats. Men annars skulle det ju låta bra, för jag använder inte själv heller blocken på bommen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|