| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
SB5301
Bostadsort: Mariestad
|
Skrivet: 01 Nov 2007 20:26 Rubrik: Solpanel |
|
|
Är det någon som har monterat en solpanel på en Vega?
Jag har funderat på att göra detta på så sätt att jag lägger en panel på akterpulpiten eller finns det någon som har någon annan lösning?
Sture Berg
Vega 252 Evemaja |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AV1108
|
Skrivet: 02 Nov 2007 06:51 Rubrik: |
|
|
Jag tänkte göra en vridbar ställning för panelen på akterpulpiten. Då är den minst i vägen och går alltid att vända mot solen (om man orkar).
Har NAPS 33W panel.
Många har också monterat panelen under bommen. Men jag tror att den kan vara lite i vägen där och med min tur får jag den sönder på en vecka.... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
CaptainVega
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 02 Nov 2007 14:56 Rubrik: |
|
|
Hej
Jag har både en solcell 33W på luckgaraget under bommen samt en solcell 50W på en vridbar ställning fäst i akterpulpiten.
Den under bommen skymms lite av bommen, men jag upplever inte att den är i vägen annars. Solcellen på den vridbara ställningen är mkt bra, då jag som sagt kan vrida den direkt mot solen (som jag faktiskt gör). Jag har även stagat upp ställningen med två extra stag.
Jag har även bilder på min hemsida.
Gå in på http://www.sailingontherocks.com/
Klicka på Modifierad Vega.
Mvh
Lasse Zandén _________________ Navigare necesse est, vivere non est necesse.
http://www.sailingladyann.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 20 Nov 2007 18:40 Rubrik: |
|
|
Jag har haft min solcell med en hake i varje hörn monterad t.ex. hängande i hanfoten i akterstaget, har solen kommit från sidan har jag hängt den på mantågslinan. Detta har fungerat bra sedan 1990. Numera har jag även solcell på luckgaraget, skugga ibland men man kan inte få allt. I vägen är den inte, där uppe går man vanligtvis inte. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|