| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
highwind
|
Skrivet: 19 Maj 2008 13:29 Rubrik: Spinnaker |
|
|
Hej!
Jag hade tänkt prova mig på att segla spinnaker, dock har varken jag eller förra ägaren provat på förut. Med båten följde (dock ej monterat) spinnakerbom, fall och segel. Gajar har jag tänkt köpa, och undrar då hur långa dessa tampar ska vara samt vilken dimension som är lämplig. Varför behöver man egentligen skot på både babord och styrbord, räcker det inte med den sidan av spinnakern som bomen inte sitter fast vid? Är det något ytterligare förutom gaj/gajar som är behövs? Har läst alla inlägg här angående spinnaker redan, så vore väldigt tacksam för lite hjälp!
Ola |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
lindblomnisse
Bostadsort: Enköping
|
Skrivet: 19 Maj 2008 20:40 Rubrik: Segla spinnaker |
|
|
1. Vegahandboken beskriver spinnakersegling på ett bra sätt.
2. Om det är en spinnaker du har (och inte en gennaker), måste du ha två tampar. Den ena är skot och den andra gaj. Jag föreslår att de ska vara 2 gånger båtlängden vardera. 8 mm räcker, men 10 mm är väl skönare att hantera.
3. Du behöver ett brytblock på varje sida monterade på relingen, nästan längst bak.
4. Man kan ha ett nedhal, som förhindrar att spinnakerbommen lyfter, men hittills har inte vi haft något riktigt behov av det, fast vi har inte använt spinnakern i någon starkare vind.
Nisse |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 19 Maj 2008 23:18 Rubrik: |
|
|
Du måste ha både nedhal och lift (upphal), annars kan du få problem när vinden ökar.
Man bör försöka ha spinakerbommen vinkelrätt mot vinden och med hjälp av nedhal och lift skall bommen var horisontell och båda skothornen i samma höjd. Vid ökande vind skall man ha två suggor, ett block på varje skot/gaj och från dessa ha linor ner genom block vid toppvantsfästena och sedan till sittbrunnen för att dra ner skothornen för att undvika pendling.
Ett bra tips enligt föregående svar, se Vegahandboken, finns att köpa för klubbmedlemmar, Lars Roxström, 08-760 51 44.
Lycka till, Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mabo
Bostadsort: Järfälla
|
Skrivet: 26 Maj 2008 22:18 Rubrik: spinnaker |
|
|
Hej Ola,
Ser att du behöver lite grejor för att segla med spinnaker. Jag har allt som behövs utom spinnakern. Se min annons under "säljes". _________________ Bosse, V3200 NostraVega |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|