| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
larx
|
Skrivet: 23 Maj 2008 16:32 Rubrik: Utombordare - motorfäste |
|
|
noen som bruker denne?-----> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=130405
Planlegger å henge på en utombordare som skal brukes på slepejolla og som nødmotor hvis/om min MD6B skulle streike. Noen som har gjort dette og kan si litt om montering av motorfäste og høyde på akterspeil ifht lang/kort stamme på utombordare.
Takk |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
larx
|
Skrivet: 24 Maj 2008 22:06 Rubrik: |
|
|
| løfter denne............ingen som har noen kommentarer og råd. Bilder også er fint. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Saskia
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 24 Maj 2008 23:09 Rubrik: |
|
|
Jag har monterat detta fäste något till styrbord på akterspegeln, eftersom jag har en badstege i mitten. Ett rustikt och bra fäste, men jag vill minnas att jag fick byta ut bultarna till rostfria! Eftersom jag har en jollesnurra ( Tohatsu 2-takt 3,5 hk) så har den kort rigg. Jag hängde på motorn på fästet och surrade fast det i pushpit för att mäta ut borrhålen. Jag satte stora brickor på insidan även fast motorn bara väger 12-13 kg. Laminatet i akterspegeln var väl tilltaget, (13mm vill jag minnas). Mycket tätmassa. Jag har motorn normalt monterad på pushpit, på en tjock plywoodbit som är fastklammad. Denna lilla motor driver Vegan i 5 knop(!) på plattvatten, och tanken räcker 1 timme.
P.S. Det kan vara klokt att fundera på framtida planer (t.ex ev. vindroder, badplattformar etc.) innan du sätter borren i akterspegeln. D.S.
MVH
Torben |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
larx
|
Skrivet: 25 Maj 2008 08:34 Rubrik: |
|
|
bra innspill Torben.
Synes du motoren kommer fra langt unna akterspeilet og blir vanskelig å håndtere/starte osv? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Saskia
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 25 Maj 2008 18:41 Rubrik: |
|
|
Hej Larx, motorfästet har fyra lägen i höjdled med en ganska stor nivåskillnad, vilket är bra, för det ger dig möjlighet att hissa upp och tippa upp motorn, så det går att segla med den monterad på akterspegeln. Däremot har motorfästet en mycket stark fjäder för att återgå till normalläge, så samtidigt som man ska dra spärren uppåt, ska man trycka fästet neråt...inte helt lätt. Jag brukar ställa mig på fästet med ena foten samtidigt som jag drar i spärren. Inte helt lätt att förklara detta...men för mig är det inget stort problem, det är som sagt en nödmotor.
Jag har inte tyckt att det varit problem att starta i nedfällt läge, men egentligen borde det väl vara möjligt att starta i högre läge och att sen omedelbart trycka ner motorn i vattnet.
Hoppas du förstod något av detta!
MVH
Torben |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|