Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Akterroder innanför akterspegeln

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
HÃ¥kan

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 19 Jul 2008 18:02    Rubrik: Akterroder innanför akterspegeln Svara med citat

Hej
Har en fin badplattform me badstege, som jag inte vill förstöra. Men skull vilja ha ett akterroder. Har funderat att föra en rodergenomföring innanför akterspegeln. Har någon utfört detta? eller har några idèer mot eller för.
Taksam för några inlägg om detta går att genomföra
MVH
HÃ¥kan
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
iV2

Bostadsort: Vaxholm

InläggSkrivet: 20 Jul 2008 12:36    Rubrik: Re: Akterroder innanför akterspegeln Svara med citat

Hej HÃ¥kan,
Det finns bilder i Vegablad nr 2, 1991 på ett roder som kanske kan intressera dig. Artikeln finns med i artikelregistret under bibliotek här på hemsidan. Tanken är att dessa artiklar ska skannas och komma in på hemsidan efter hand. Jag skall skanna den nu och maila den till dig.
Dessutom har jag hört talas om att en holländare skulle ha gjort ett gömt extra roder som är smart kopplat till det ordinarie. Ritning?, Kanske kan du ställa en fråga på engelska på den holländska hemsidan.
MVH
Ingemar
Sten Daxberg

Bostadsort: Uppsala

InläggSkrivet: 28 Jul 2008 07:42    Rubrik: Akterroder innanför akterspegeln Svara med citat

Hej HÃ¥kan

Vega 826 har under våren 2008 fått ett akterroder med hjärtstock innanför sittbrunnssargen. Roderytan är något mindre än orginalrodrets och profilen är NACA 0013. Hjärtstocken har diameter 50 mm och är lagrad dels i en lång hylsa som är plastad till skrovet och dels i en kortare hylsa som är plastad i akterkant luckan. Storskotet är flyttat föröver cirka 60 cm föröver. Det gamla rodret sitter kvar och tillsvidare fastplastat mot skrovet.

Våra erfarenheter hitintills är mycket positiva; inga vibrationer, behaglig roderkänsla och väsentligen förbättrad manöverförmåga i låg fart. Kanske ett önsketänkande, men vi tycker att hon verkar mer lättdriven och seglar något snabbare. Vi har börjat skriva på en artikel till VEGA-Bladet som vi hoppas få publicerad under hösten.

Sten och Johan Daxberg
Vega 826 i Nyköping
Till överst på sidan
Skeppar Björk

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 29 Jul 2008 09:14    Rubrik: Svara med citat

Hej Sten och Johan !

Har själv gått i dessa tankar kring rodrets placering. Befintlig placering "suger" som dagens ungdom skulle säga, förstör den i övrigt så fina och stora sittbrunnen, manövrering i låg fart etc. Att sätta ett utanpåliggande roder på akterspegeln löser säkert manövreringen men har andra nackdelar.

Är intresserad av Ert projekt och ser fram mot bilder/reportage i Vegabladet.

Har Ni någon uppfattning om tid för arbete och materialkostnader ?

MVH Skeppar Björk Vega 3365
Till överst på sidan
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 31 Jul 2008 22:49    Rubrik: Svara med citat

http://vegaboatsupplies.oppermans.net/index_eng.htm

Det är länken till en Holländare som säljer både ritningssatser och kompletter rodersatser. Det är ett extra roder som samverkar med originalrodret. Placering under aktern. Verkar mycket bra, men ganska kostsamt.

Jag har ju numera en Turkryssare och den är behäftad med samma finesser som Vegan. Skotskena bakom ryggen, rorkult som sveper tvärs över sittbrunnen och backar dit den vill Cool Men jag är inte så sugen på ett utanpåliggander roder, vill montera en rejäl badbrygga där.

Ser också fram emot er byggbeskrivning / artikel.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
HD

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 02 Aug 2008 16:02    Rubrik: Svara med citat

Hej
Tack för alla svar
Sten & Johan
Det var precis detta arrangemang jag har funderat på.
Hoppas ni kommer med reportaget, och att jag skulle få kontakta er om det bli några oklarheter.
Tänkte göra detta över vintern.
MVH
HÃ¥ka
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet