| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
toop
Bostadsort: Lagan
|
Skrivet: 07 Nov 2008 17:15 Rubrik: Vant längd |
|
|
Fundera på att byta alla vanten för dom är förmodligen sen båten var ny
-70. Min fråga är om det finns några sifro på hur långa dom ska vara?
Mina varka som dom är lite långa.
Daniel |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 08 Nov 2008 11:18 Rubrik: |
|
|
Hej Daniel!
Masterna har ändrats en del genom åren, jag tvilar på att vanten är lika på olika årsmodeller.
Jag föreslår att du beställer nya ca 25 mm kortare.
Mina toppvant är lika långa och jag börjar alltid med att ställa in dem först, 34 mm mellan vantskruvarnas skruvar. Det blir lagom ansatt och de få gångerna jag är med på kappsegling skruvar jag något extra varv, (Varivant-justerare, passar på Hasselfors vantskruvar).
Jag brukar känna på vanten på andra Vegor och de flesta har betydligt hårdare ansatt än vad jag har, risken är då att båten ändrar form, t. ex man får gropar vid aktre pollarna. Det viktiga är att undervanten sätts an på rätt sätt, så att masttoppen inte böjer ut åt sidan vid hård krängning, segla ner båten till ca 25-30 grader och kontrollera.
I Vegahandboken står det hur man justerar in vanten, de främre undervanten något lösare än toppvanten och de aktre undervanten precis lagom sträckta. Ju mer båten då kränger, ju mer böjer man fram masten på mitten och planar ut seglet. För att få buk i seglet, syr segelmakarna ut storseglets mastlik 35-50 mm på mitten.
Per Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 08 Nov 2008 11:39 Rubrik: Vant |
|
|
Hej Danjel,
Jag fick göra om mina främre undervant för att dom hade töjts och blivit för långa. Riggmarkarn kortade vanten men gjorde dom för korta, så det finns anledning att be riggmakarn att vara noggrann och utgå från de gamla stagen och ta hänsyn till om man vill byta vantskruv! Jag har bytt vantskruvar till Hasselfors med Varivant på både toppvant och förliga undervant. Varivant känns väldigt bra att ha på en 42 år gammal Vega som då slipper ligga uppspänd när man inte seglar. Varje gång man sticker ut är det lätt att ev dra åt några varv beroende på förväntat väder.
Innan du bestämmer vantlängd bör du ocksÃ¥ kolla att mastfoten och mastbalken är OK sÃ¥ att inte masten har â€sjunkit†ner i bÃ¥ten
Måste man byta wire? Det är väl ändå taluriterna som är de största riskerna? Ser att riggmakarn rekommenderar byte av stående rigg vart 15:e år! Vad säger oceanseglarna?
Förstaget har lossnat på en del vegor men det verkar enbart ha berott på dålig svets i det förliga beslaget. Finns det någon som har andra erfarenheter? _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
toop
Bostadsort: Lagan
|
Skrivet: 08 Nov 2008 16:54 Rubrik: |
|
|
Tack för svaren!
Jag har öppnat upp överdäkert vid mastbalken, för den var väldigt mjuk
och vid öpnandet var det inte myckert kvar av träbalken under mastfoten.
Det ska torka under vinten sen ska en kompis (som är båtbygare) plasta om det. och ska även färstärka skortet ine i båten. Det är väl till att plocka dom vant jag har och ta dom till rigmästan.
Är det någom som vet vad man köper nya vantinfästningar och vilken vinkel vi har på top och undervant?
Finns det någon annan förstäkring som finns att göra om man ändå är på
det och byter?
Daniel vega 893 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|