Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Wolf
Bostadsort: Lönneberga
|
Skrivet: 09 Feb 2009 16:18 Rubrik: Rullgenua och stormfock |
|
|
Du som har rullgenua - hur tycker du att det funkar när vinden friskar i mer än man önskar? Kryssar du med en liten lapp utrullad eller har du andra lösningar, t ex ett extra löst förstag med stormfock? _________________ Vega 649 Manjana
Bakflyttad rorkult och något framflyttad skotskena.
Sötvattenkyld O22. |
|
Till överst på sidan |
|
|
toop
Bostadsort: Lagan
|
|
Till överst på sidan |
|
|
lindblomnisse
Bostadsort: Enköping
|
Skrivet: 09 Feb 2009 19:48 Rubrik: Rullgenua... |
|
|
Jag har sytt på profiler på mina fockar så att jag kan skifta försegel. Det är ju inte svårare än att skifta försegel med hakar.
Jag menar att man oftast vet om man behöver ha något mindre än genuan när man sticker ut.
Mina erfarenheter av att segla bidevind med delvis inrullad genua är inte goda, men jag har inte någon fin genua med påsydda bukkompensatorer (eller vad det heter).
Första åtgärd när det brallar i är alltid att reva storseglet. Det är inte så ofta förseglet är för stort. (Både enligt egen erfarenhet och enligt t ex Vegahandboken.)
Nisse i V 808 - Solway |
|
Till överst på sidan |
|
|
Anna Gorda
Bostadsort: Uddevalla
|
Skrivet: 14 Feb 2009 00:38 Rubrik: |
|
|
När jag installerade min rullfock för ca 10 år sedan beställde jag en högt skuren fock på 17 m2,min max genua på Vega var 25 m2. Jag hade en liten fin stormfock som jag behöll. Staget som blev över monterade jag som extra förstag ungefär som engelsmannen för reserv och storm, de funkar men de är mycket skrik för lite ull. En ny fock på 17-18 m2 så fungerar de bra även om de brallar i. Lägg krutet på ett väl fungerande rev system i storen.
Sedan ett par år rullar jag också storen. Jättebra, nu seglar jag mycket mer. Nu kan jag riva seglen mellan y-bommarna ensam. Ett måste för en 50+are som vill imponera.
Anna Gorda 1607 /Thomas. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|