Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Nytt akterroder

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Sten Daxberg

Bostadsort: Uppsala

InläggSkrivet: 27 Mar 2009 09:18    Rubrik: Nytt akterroder Svara med citat

Jag har fått styrelsens i Vegaklubben uppdrag att ta fram förslag till nytt
akterroder och att undersöka prisbilden för nytillverkning av kompletta roder med stödhylsor och monteringsmaterial.

Konstruktionsidéer och erfarenheter tas emot med största tacksamhet. Mejla gärna bider, måttskisser, seglingserfarenheter och vad du än vill bidra med. Gärna också tips på företag som kanske kan vara intresserade av tillverkningen.

Om allt går vägen och det finns intresse bland tillräckligt många Vega-ägare, borde vi kunna ha konstruktionen klar för godkännande under hösten 2009. Tillverkningsstart under vintern och ombyggnad under våren. Låter det spännande?

Hör av er till sten.daxberg@telia.com

Sten Daxberg, Vega # 826
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Vega 2433

InläggSkrivet: 07 Apr 2009 22:09    Rubrik: Akterroder Svara med citat

Hej Sten,
Jag har väckt denna fråga tidigare men då verkade intresset svalt från styrelsen, därför har jag börjat agera på egen hand.
Mitt nuvarande häckroder är ett modifierat Maxi 77 roder som jag seglat över 1300 nm med förra sommaren. Det är ett provisorium i väntan på ett nytt roder som jag håller på att tillverka, ett RJ 85 roder med skädda. Jag löser problemen efterhand då det är så många parametrar som skall stämma, troligen kommer någon form av akterförlängning erfordras.
Mvh / Lennart
Till överst på sidan
Sten Daxberg

InläggSkrivet: 08 Apr 2009 07:26    Rubrik: Svara med citat

Hej Lennart #2433 och tack för kontakt

Jag funderade mycket på RJ85:ans konstruktion - har tidigare ägt en RJ och hade problem med vibrationer. Jag tror att vibrationerna dels beror på olämplig utformning av kölens akterkant och dels kanske också på att det nya rodret är lite för tunnt.

Skulle verkligen uppskatta om du kunde dokumentera din anpassning av RJ 85 rodret till Vegan. Var placerar du hjärtstocken? Kommer du att modifiera profilen? Och så vidare.

många hälsningar

Sten # 826
Till överst på sidan
Vega 2433

InläggSkrivet: 14 Apr 2009 18:08    Rubrik: Nytt roder Svara med citat

Hej Sten,
Maxi 77's roder vibrerar något vid motorgång och vad det beror på vet jag ej. Rodret är ju inte tunt eller speciellt lätt. En bidragande orsak kan vara att propellerströmmen träffar rodret något snett.
RJ85'ans skädda kan bidra till en mer laminerad propellerström.
Min nuvarande plan är att placera skäddan så lång akterut som möjligt vilket bör innebära att hjärtstocken kommer upp i mitten på akterdäck. Jag har ännu inte mätt in den exakta platsen.
Profilen kommer inte att ändras men skädda och roder kommer att epoxibehandlas och i samband med detta förstärkas med ytterligare två lager glasfiberväv. I samband med plastningen lade jag också in förstärkningar.
Vad gäller RJ85'ans formar och beskrivning finns det utrymme för förbättringar. Om Vegaklubben tycker deras koncept är bra så föreslår jag vissa modifieringar.
Vill du kontakta mig mera i detta ärende föreslår jag att det göres via E-post lennart.nordmark2@comhen.se.
Mvh / Lennart
Till överst på sidan
Sten Daxberg

InläggSkrivet: 16 Apr 2009 08:19    Rubrik: Nytt akterroder Svara med citat

Hej Lennart

Möjligen har du rätt om att vibrationer med Maxi 77 roder kan bero på den sneda anströmningen från propellern. En tvåbladig propeller som "tappar vatten" bakom akterstammen kan nog vara en tänkbar förklaring till vibrationerna. Jag har inte koll på Maxins roderprofil, d v s om det följer någon känd NACA-profil.

När det gäller hjärtstockens placering övervägde vi att dra upp den igenom akterkanten på sittbrunnssargen, men kom fram till att det skulle bli en mer besvärlig håltagning och montering. Vi funderade också placering någonstans på akterdäck, men ett sådant montage tyckte vi skulle vara i vägen för dels vår "supstuga" vars akterkant fästs längs sittbrunnssargens yttersida och dels göra det än mer besvärligt att ta sig upp från badstegen.

Efter vår första säsong har vi dock bestämt oss för att kapa hjärtstocken så rorkulten placeras strax ovanför akter sittbrunnsbänken - samma idé som på Viggen.

Kommer du att montera ditt nya roder innan sjösättningen i vår? Det skulle vara mycket spännande att kuna jämföra två roderlösningar och seglingserfarenheter. Låt oss hålla kontakten och fortsätta våra diskussioner, gärna på Vegaforum. Jag fick tillbaka mitt mejl till dig på den adress du angav.

Många hälsningar igen
Sten # 826
Till överst på sidan
Vega 2433

InläggSkrivet: 16 Apr 2009 11:54    Rubrik: Nytt roder Svara med citat

Hej Sten,
Det skall vara comhem i E-postadressen, ej comhen. Gör gärna ett försök till.
Mvh / Lennart
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet