| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Sten Daxberg
Bostadsort: Uppsala
|
Skrivet: 27 Mar 2009 09:15 Rubrik: Nytt akterroder |
|
|
Jag har fått styrelsens i Vegaklubben uppdrag att ta fram förslag till nytt
akterroder och att undersöka prisbilden för nytillverkning av kompletta roder med stödhylsor och monteringsmaterial.
Konstruktionsidéer och erfarenheter tas emot med största tacksamhet. Mejla gärna bider, måttskisser, seglingserfarenheter och vad du än vill bidra med. Gärna också tips på företag som kanske kan vara intresserade av tillverkningen.
Om allt går vägen och det finns intresse bland tillräckligt många Vega-ägare, borde vi kunna ha konstruktionen klar för godkännande under hösten 2009. Tillverkningsstart under vintern och ombyggnad under våren. Låter det spännande?
Hör av er till sten.daxberg@telia.com
Sten Daxberg, Uppsala, Vega # 826 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
johannesgr
|
Skrivet: 30 Mar 2009 18:51 Rubrik: |
|
|
| Det låter väldigt intressant. Jag skulle dock vilja att det fanns både en ritningssats med möjliga leverantörer av delar för dom som vill tillverka detta roder själva och en komplett sats med alla ingående delar till rodret. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
avanti2264
Bostadsort: klintehamn
|
Skrivet: 31 Mar 2009 06:09 Rubrik: roder |
|
|
| johannesgr skrev: |
| Det låter väldigt intressant. Jag skulle dock vilja att det fanns både en ritningssats med möjliga leverantörer av delar för dom som vill tillverka detta roder själva och en komplett sats med alla ingående delar till rodret. |
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
avanti2264
Bostadsort: klintehamn
|
Skrivet: 31 Mar 2009 06:12 Rubrik: roder |
|
|
| oj vad fel det blev håler med johannesgrangånde roder i bygsats |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Sten Daxberg
|
Skrivet: 08 Apr 2009 07:37 Rubrik: |
|
|
Nytt roder i byggsats inte omöjligt.
Jag skall dels försöka få fram ett pris på komplett sats med hjärtstock och lagerhylsor - hjärtstocken anpassad till den gamla rorkulten för originalrodret.
Jag skall också försöka få fram ett pris på plugg och form så att man eventuellt skulle kunna plasta själv.
Mer om detta senare när konstruktionen är färdig
många hälsningar
Sten # 826 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Sten Daxberg
|
Skrivet: 16 Apr 2009 08:24 Rubrik: Nytt akterroder |
|
|
Under "Forumindex - Allmänt" finns nu ytterligare några inlägg om roderlösningar och eventuella självbyggarmöjligheter.
Många hälsningar
Sten # 826 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|