| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 19 Jun 2009 23:20 Rubrik: Kablar till solpanel. |
|
|
Har skaffat en solpanel på 50W och lurar på vilken dimension det ska vara på kablarna från panelen till laddreläet. Folk i hamnen jag pratat med tycker att det räcker med 1,5mm2 ,men jag tycker det låter lite.....
Någon som är lite slängd i elkunskap får gärna höra av sig!
V2598 _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Wolf
Bostadsort: Lönneberga
|
Skrivet: 20 Jun 2009 10:10 Rubrik: |
|
|
Jag tycker att det normalt räcker med 1,5 mm2. Vi kan räkna med att det i bästa fall går 4A genom trådarna. Ledaren har en resistans på ungefär 0,012 Ohm/meter vilket ger ett spänningsfall på 0,048 V/m enkelledare. _________________ Vega 649 Manjana
Bakflyttad rorkult och något framflyttad skotskena.
Sötvattenkyld O22. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AV1108
|
Skrivet: 21 Jun 2009 10:59 Rubrik: |
|
|
| Wolf skrev: |
| Jag tycker att det normalt räcker med 1,5 mm2. Vi kan räkna med att det i bästa fall går 4A genom trådarna. Ledaren har en resistans på ungefär 0,012 Ohm/meter vilket ger ett spänningsfall på 0,048 V/m enkelledare. |
Jag skulle inte använda mindre kabel än 2,5 mm2, själv har vi 4mm2. Beror förståss på längden av kabeln också. Vi har ca 5m. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 21 Jun 2009 18:11 Rubrik: |
|
|
Regulator måste man ju ha och jag har lagt min, MaxPower, precis ovanpå batteriet så att kablarna till detta från regulatorn blir en knapp dm. Då får jag rätt laddningsspänning. Kablarna från solpanelen till regulatorn är ca 5 m tur & retur och 1,5mm2 tror jag det blev. Men det tycker jag inte alls är kinkigt eftersom t ex 0,2 V i spänningsfall inte är mycket jämfört med de ca ca 17 V som panelen ger till regulatorn vid hyfsat solsken.
En annan bra sak med att ha regulatorn tätt inpå batteriet är att temperaturkompenseringen får rätt ingångsvärde _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|