| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
arska
|
Skrivet: 06 Jul 2009 10:27 Rubrik: Vegans sjöfärdighet och kantringsvinkeln |
|
|
Hej alla,
Det skrivs i på Kryss & Till rors nr 4 1997 artikel:
â€Rolf Eliasson som länge studerat bÃ¥tarnas stabilitet och sjöegenskaper har räknat pÃ¥ Vega och funnit att hon är mycket stabil i normallägen, men svÃ¥rhanterlig i extremlägen. Vega har karaktären av en jolle och ska inte seglas med större krängningsvinkel än cirka tjugo grader. Kantringsvinkeln är 117 grader, sÃ¥ hon lägger sig inte upp och ner om masten ligger parallell med vattnet. Med nya CE-normerna skulle Vega hamna i utomskärskategorin, dvs inte lämpad för oceanseglingâ€
Jag hittat den här citat ganska oroväckande. Jag hade haft uppfattningen at Vegan är mycket sjöfärdig bÃ¥t som mÃ¥nga har seglat runt i världen utan större problemen, och sen läser jag att: "Vega har karaktären av en jolle och ska inte seglas med större krängningsvinkel än cirka tjugo grader†och även mera oroande var att läsa †Kantringsvinkeln är 117 grader, sÃ¥ hon lägger sig inte upp och ner om masten ligger parallell med vattnetâ€.
Jag har seglat sista 14 år med en folkbåt. Alltid har jag känt mycket säkert i båten. Vi har got mot vind i 22 m/s vind utan revning. Vår krängningsvinkel har varit mycket mera än 20 grader regelbundet och jag har alltid kunna lita, att om folkans masten ligger parallellt (ganska många gånger det har nästan hänt) vatten har kommit in i sittbrunnet men upp har hon kommit varje gång utan problem.
Hur är det med Vegan. Vad händer när krängningsvinkeln ökar och det börjar blåsa häftigt? Hur klarar Vegan 20 m/s förhållandena? Har du hört att någon har fallit Vegan so att hon inte har kommit upp igen? Har du hört att en Vega skulle ha sjunkit för extrem väder?
Jag skulle bli tacksam om dina svar för vår folkan har kommit för liten för vår familj och jag försöker att hitta en lika sjöfärdig båt med moderat pris och större utrymme. Efter jag har läst den ovan artikeln har jag börjat att ha några tvivlar gällande Vegan.
Mvh,
Arska |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 06 Jul 2009 21:40 Rubrik: |
|
|
Hej
Ett kort första svar.
Förstår att du inte sett juninumret av Vegabladet. I en artikel redogörs för en beräkning som gett ett betydligt högre värde på AVS (Angle of Vanishing Stability).
Maila mig så skickar jag en kopia!
Det finns mycket att säga i frågan om Vegans sjövärdighet. Under 2007 skevs en del om Vega i PåKryss som inte har besvarats. Vi kan väl ta dina frågor som start på en lång tråd. Det finns massor att säga! _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mr_climb
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 07 Jul 2009 07:43 Rubrik: |
|
|
Skulle bli en mycket intressant tråd då vi var ute för några dagar sen och jag hadde en gråtande rorsman som trodde vi skulle kantra och jag sa att allt var lungt, nu är ju frågan som inte hon behöver höra,, var det lungt?
Klart att vegan är sjöduglig, alla båtar går ju att sänka om man vill, frågan är när man ska börja oroa sig? _________________ Det farligaste till havs är land! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
|
Skrivet: 07 Jul 2009 16:59 Rubrik: |
|
|
Ett första råd är att läsa Segla Vega råd nr 4 ,"När det brallar i" , se forum/bibliotek. Åtkomst endast för medlemmar. Om du inte är medlem för att du inte har någon Vega än, maila mig.
Folkbåt och Vega har samma LYS-tal men är ganska olika! Själv har jag (tyvärr!) bara ett par timmars erfarenhet av folkbåtssegling men jag har sett en folka segla med fullt ställ i styv kuling och ändå ganska upprätt. Med Vegan däremot revar man gärna storseglet redan vid ca 8 m/s vid kryss, även vid kappsegling. Men sjövärdighet är väl inte liktydigt med att man ska slippa reva? _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mr_climb
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 07 Jul 2009 23:21 Rubrik: |
|
|
Spelar väll ingen roll om man är medlem eller ej, man kommer ju inte åt dom i alla fall, sen ligger dom väll inte under forum? det här vega bladet som det pratas om ideligen, var får man tag på det, det är ju bara gammla att tanka hem. Jag måste ha missat något. _________________ Det farligaste till havs är land! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
|
Skrivet: 08 Jul 2009 15:53 Rubrik: |
|
|
Förlåt. Tipsen ligger under Bibliotek alltså www.vegaklubben.se/wpt/view/87/687/32687/
Medlemmar kommer åt dem genom att fylla i användarnamn och lösenord som står på sidan 2 i senaste Vegablad. Om du är ny klubbmedlem och Vegabladet inte har kommit än, kontakta Tommy Jonsson tomjon@ephone.nu tel 08 724 80 72. Han kan ju vara ute och segla nu ?
Vegablad finns (ännu) inte på hemsidan. Alla kommer nog inte att finnas. Däremot skannas efter hand tekniska artiklar från de gamla bladen. _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|