Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Bygga om mantågen.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Ronny

Bostadsort: Järna

InläggSkrivet: 24 Aug 2009 19:46    Rubrik: Bygga om mantÃ¥gen. Svara med citat

Jag har precis köpt en Vega, 2068, och är helt ny på det här med segling.
Jag undrar om mantågen vid sittbrunnen fyller någon annan funktion än som fallskydd?
Jag tänkte annars bygga ett nytt räcke i rostfritt runt sittbrunnen och låta det gå hela vägen fram till stolpen vid vincharna och fästa mantåget i det nya räcket. Jag tänkte samtidigt också bygga en integrerad badstege i det räcket. Har ni några övriga tips när jag ändå bygger nytt räcke? finns det saker att ta hänsyn till, något som ni tycker att ni saknar eller borde vara på ett annat sätt?

Jag har också en fundering på mantågen i fören, seglet fastnar alltid när jag slår. Det övre mantåget sitter fäst i det undre fästet längst fram, gör det det på era båtar också? och hur har ni löst att seglet vill fastna?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
iV2

Bostadsort: Vaxholm

InläggSkrivet: 30 Aug 2009 09:19    Rubrik: Svara med citat

†MantÃ¥get pÃ¥ en bÃ¥t är det tÃ¥gvirke (lina, rep) som är uppsatt längs bÃ¥tens kanter för att förhindra att dess passagerare faller över bord,â€/Wikipedia , sÃ¥ även pÃ¥ Vega.
Den förliga övre mantågswiren kan man förlänga och dra till förstagsfästet. (En del har kanske dragit det till förtöjningsknapen?) Detta var ett knep som introducerades av Vegakappseglarna på 70-talet. Man fick en ränna mellan mantåg och pulpit så att maxgenuan kunde gå nästan ända ner i däck. Jag har för mig att man fick OK från havkappseglingsreglerna om mantåget var på minst 1 dm höjd när det passerade pulpitens aktre rör. Obs risken att tåget blir en snubbeltråd! Jag har haft det så i några decennier men inte snubblat än. För att få lagom vinkling satte jag på relingens utsida ett par små plasthakar som drar ner tåget.
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 05 Sep 2009 16:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Vega årsmodell 1973, på dessa var mantåget 60 cm högt. Jag köpte nya stöttor 50 cm höga, jag struntade i att man inte får kappsegla med dessa s.k. för låga stöttor. Min fru och jag hade förut seglat runt i skärgården utan att ha sett ut över vindskydden. Nu är även vindskydden borta, så nu ser vi skärgården perfekt, lite vind får vi tåla. Men sikten är bra.
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet