Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 17 Nov 2009 20:00 Rubrik: Spricka i bogen! |
|
|
Såg nu när jag tog upp båten att den hade en ca 1 meter lång spricka i bogen från vattenlinjen till kölen. Den ser djup ut och jag undrar hur sjutton den har blivit till?
Vi har inte kört på något med båten, inte klämt eller belastat den utöver vanlig segling.
Är det här ett typiskt Vega-fenomen, eller har jag haft oflyt ?
Antar att det räcker med att köra upp sprickan med vinkel-slipen och fylla med glasfiberspackel, eller är bara epoxi ett alternativ här? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 17 Nov 2009 21:41 Rubrik: |
|
|
Hej!
William Bekking, båtbesiktningsman från Kristinehamn, som tidigare under lång tid arbetade med produktionen av Vegan och även reste runt världen som resemontör och justerade garantifel på exporbåtarna,
berättade följande för oss på ett årsmöte för några år sedan. När produktionen av Vegor var som störst 1974 och 75 tillverkades en del skrov på Irland tror jag det var. På dessa vegor kan man ofta se en spricka från vattenlinjen i stäven ner till kölen och även bakom kölen och upp på akterspegeln. Skarven mellan skrovhalvorna plastades ihop på insidan, medan utsidan endast spacklades. Hållfasthetsmässigt är det ingen fara, men om du bara fräser upp spricksn och fyller i med spackel, kommer den lätt tillbaka. Fyll hellre igen med polyester och avsluta med en matta, så brukar inte sprickan komma tillbaka.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|