Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
mabo
Bostadsort: Järfälla
|
Skrivet: 16 Mar 2010 22:09 Rubrik: Självslående fock |
|
|
Vi funderar på att montera självslående fock på vår båt. Finns det någon som har monterat en skena för detta så är vi tacksamma för råd vad man skall tänka på. Brickorna som medföljer bågen till skenan är 4-5 cm i diameter, är detta nog som förstärkning under däck. Hur långt ut på däcket skall man sätta bågen, det blir ju en kompromiss mellan gångutrymme och skotvinkel.
Hur blir seglingsegenskaperna? vi funderar på att komplettera med en gennaker för lättvindssegling. Någon med erfarenhet av detta som kan ge råd? _________________ Bosse, V3200 NostraVega |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 17 Mar 2010 18:37 Rubrik: |
|
|
Jag har monterat en skena med färdig "böj" anpassat för Vega, jag har numera seglat många år med detta, och det har fungerat alldeles utmärkt.
Brickorna har varit fullt tillräckligt stora vad jag kan se, men det finns säkert någon som kan räkna ut att de ska var minst 30 cm i diameter.
Jag satte min skena alldeles utanför överbyggnaden, trångt ja, det är ju trots allt en liten båt vi har. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
mabo
Bostadsort: Järfälla
|
Skrivet: 17 Mar 2010 21:17 Rubrik: |
|
|
Hej Janne,
Tack för svar. Har du focken på rulle? I så fall har du bara focken eller byter du till en Genua ibland? Hur har du gjort med skotet till den självslående? Det sägs att den skotas via ett block i stäven.
Vad har du för fabrikat på skenan med tillbehör? Vem sydde seglet?
Många meningar med frågetecken! _________________ Bosse, V3200 NostraVega |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 07 Maj 2010 17:39 Rubrik: |
|
|
Hej Bosse
Om jag inte känner mig alltför slö den dagen, är det inte svårare att byta segel på ett rullsystem än på ett vanligt förstag.
Janne _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
|