Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 25 Apr 2010 10:34 Rubrik: Sprickor i bogen! |
|
|
Jag har skrivit en gång tidigare att jag har fått en spricka i bogen, från vattenlinjen till kölen ca 1 m lång. Den har nu delat sig i två med 1cm mellanrum.
Funderar på att ta vinkelslipen och skära upp hela problemområdet, men är lite rädd att jag försvagar konstruktionen, även om jag kommer att fylla ut med epoxi och glasfibrer!?
Nån som vet? Har använt NM epoxi tidigare, men tänkte ta Biltemas ( vet någon om den inte är bra?) kan man blanda slattarna från min gamla NM epoxi med Biltemas om blandningsförhållandet är rätt?
Bengt V2598 _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 26 Apr 2010 19:50 Rubrik: |
|
|
Hej Bengt,
Enligt uppgift från besiktningsman William Becking, tidigare anställd på Albin Marin, var en del skrov till Vegor från 1974 och 1975 upplastade i Irland, man hann inte tillverka alla skrov i Sverige. Skrovhalvorna var endast plastade med glsfibermattor på insidan och endast spacklade på utsidan, fullt tillräckligt ur hållfasthets synpunkt. På dessa skrov är det vanligt med sprickor och då går vatten in på vintern och fryser sönder spacklet. Man bör då kratsa ur det lösa, sedan spackla igen och därefter plasta över med ett glasfibermatta och polyester.
Hälsningar Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 29 Maj 2010 19:14 Rubrik: Glasfiberväv från biltema! |
|
|
Varning för glasfiberväv (matta) från biltema! har använt NM-epoxi förut med matta från en båtverkstad i Västerås, den var fin i strukturen och vart helt homogent genomvåt med NM-epoxin.
Testade Biltemas lamineringsepoxi med tillhörande matta (roving?), skulle slipa jämnt och fint efteråt, men trådarna i mattan var inte alls genomvåta av epoxin, utan epoxin låg som en hinna utanpå dom helt torra fibrerna.....
Mattan var alltså inte "sizad" för biltemas egen epoxi! Målade på med epoxifärg utanpå som "täppte till" alla blottade fibrer, men annars hade dom sugit in vatten som en veke, rakt in i skrovet! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
|