Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Sprickor i bogen!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 25 Apr 2010 10:34    Rubrik: Sprickor i bogen! Svara med citat

Jag har skrivit en gång tidigare att jag har fått en spricka i bogen, från vattenlinjen till kölen ca 1 m lång. Den har nu delat sig i två med 1cm mellanrum.

Funderar på att ta vinkelslipen och skära upp hela problemområdet, men är lite rädd att jag försvagar konstruktionen, även om jag kommer att fylla ut med epoxi och glasfibrer!?

Nån som vet? Har använt NM epoxi tidigare, men tänkte ta Biltemas ( vet någon om den inte är bra?) kan man blanda slattarna från min gamla NM epoxi med Biltemas om blandningsförhållandet är rätt?

Bengt V2598

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Pagal

Bostadsort: Haninge

InläggSkrivet: 26 Apr 2010 19:50    Rubrik: Svara med citat

Hej Bengt,

Enligt uppgift från besiktningsman William Becking, tidigare anställd på Albin Marin, var en del skrov till Vegor från 1974 och 1975 upplastade i Irland, man hann inte tillverka alla skrov i Sverige. Skrovhalvorna var endast plastade med glsfibermattor på insidan och endast spacklade på utsidan, fullt tillräckligt ur hållfasthets synpunkt. På dessa skrov är det vanligt med sprickor och då går vatten in på vintern och fryser sönder spacklet. Man bör då kratsa ur det lösa, sedan spackla igen och därefter plasta över med ett glasfibermatta och polyester.

Hälsningar Pelle Wasberg V3055
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 29 Maj 2010 19:14    Rubrik: Glasfiberväv från biltema! Svara med citat

Varning för glasfiberväv (matta) från biltema! har använt NM-epoxi förut med matta från en båtverkstad i Västerås, den var fin i strukturen och vart helt homogent genomvåt med NM-epoxin.

Testade Biltemas lamineringsepoxi med tillhörande matta (roving?), skulle slipa jämnt och fint efteråt, men trådarna i mattan var inte alls genomvåta av epoxin, utan epoxin låg som en hinna utanpå dom helt torra fibrerna.....

Mattan var alltså inte "sizad" för biltemas egen epoxi! Målade på med epoxifärg utanpå som "täppte till" alla blottade fibrer, men annars hade dom sugit in vatten som en veke, rakt in i skrovet!

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet