Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
SwingFit
Bostadsort: Järna
|
Skrivet: 20 Maj 2010 16:34 Rubrik: Vatten läcker in. |
|
|
Hej.
Jag har en Vega som läcker in vatten i kölsvinet så efter sjösättningen var jag tvungen att ta upp båten igen. Efter kontroll av botten upptäcktes av det förmodligen är hål under kölen. Svårt att se eftersom båten står på kölen. Inga andra skador går att upptäcka. Jag har då ett par frågor:
1. Är det någon som vet om kölen är hermetiskt inplastad så att det, om det är hål under kölen, att det vattnet som kommer in i botten stannar i "kölutrymmet" och inte kommer in i båten? eller sjunker båten om det är hål under kölen? Anledningen till frågan är att om det är tätt mellan köl och skrov så läcker det någon annanstans.
2. Hur plastar man igen ett hål under kölen? Ska man ha båten hängande i stroppar på något vis eller kan man låta båten hänga på stöttorna i Tyresövaggan istället för att stå på kölen? Håller skrovet för den punktbelastningen?
Tacksam för svar och för andra tips på vad som brukar kunna läcka på en Vega, svaga punkter? |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 20 Maj 2010 19:36 Rubrik: |
|
|
Hej!
Du har inte angett ditt Veganummer och då kan det vara svårt att ge dig något tips, det skiljer en del på de olika årsmodellerna. Några år tillverkades en del skrov i Irland, och några hade problem med läckage, som fick åtgärdas på garantin och det kan ju hända alla inte blev riktigt reparerade. Kom igen med Veganumret och gärna med tel. nr.
Hälsningar Pelle wasberg V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
SwingFit
Bostadsort: Järna
|
Skrivet: 20 Maj 2010 20:47 Rubrik: |
|
|
Hej.
Båten det gäller har nummer 2068.
Jag har mobilnummer 0709964850
/Ronny |
|
Till överst på sidan |
|
|
Anna Gorda
Bostadsort: Uddevalla
|
Skrivet: 22 Maj 2010 23:07 Rubrik: |
|
|
Jag hade samma problem för ett antal år sedan. Min båt hade haft en bränsletank i kölsvinet. Då den började läcka tog jag bort den, flera år senare tog båten in vatten efter sjösättning. Läckan hade uppstått mellan skrovhalvorna under tanken. Jag köpte 10st billiga platta borr. Borrade bort fyllningen (plast och sand) Dammsög, tvättade med aceton.Sedan fyllde jag på ren epoxy. Den kom fram på undersidan.Sedan blandade jag epoxy och microballonger och återfyllde de jag borrat bort.Sedan lyfte jag båten 30 40 cm slipade rent och lade på ett lager matta och epoxy. Sedan har det varit tätt. Thomas |
|
Till överst på sidan |
|
|
|