Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 14 Jun 2010 18:17 Rubrik: Oranga lampan! |
|
|
är jag tuffat till och från mastkranen har jag sett att vår oranga lampa (den i mitten) på kontrollpanelen blinkar/glöder i takt med motorvarvet!? Har för mig att det är generatorn som är skyldig till den oranga lampan.
Någon som vet vad det kan vara? Slitna kol, taskiga anslutningar, dålig jord....... mm, mm!? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 18 Jun 2010 08:19 Rubrik: ORANGA LAMPAN |
|
|
Lampan i mitten är laddningslampa för förbrukarbatteriet enligt Vegahandboken, 2:a upplagan, 1972. Se schemat sid 18 som gäller MD6A-motorer. Mailar den sidan till dig om du inte har den. Jag gissar på växelströmsgeneratorn eller laddningsrelät till denna, men de som har samma installation kanske kan ge mer tips. Vilken motor har du? MD6B? _________________ Ingemar |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
|
Skrivet: 18 Jun 2010 13:23 Rubrik: |
|
|
Glömde det enkla, självklara att mäta spänningen direkt på batteriet när man misstänker dålig laddning. Går den upp till drygt 14 V när motorn går är det OK. Före mätningen måste ev solpanel har varit bortkopplad en stund så att batterispänningen hunnit gå ner till tydligt under 14 V. _________________ Ingemar |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 22 Jun 2010 09:45 Rubrik: |
|
|
Tar gärna emot ett mail med elschema. Ska kolla spänningen med solcell av...... _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
|
Skrivet: 22 Jun 2010 11:56 Rubrik: |
|
|
Mailade i fredags |
|
Till överst på sidan |
|
|
nokke
Bostadsort: Broddetorp
|
Skrivet: 22 Jun 2010 18:47 Rubrik: generatorn |
|
|
du har förmodligen en startgenerator,det är en likströmmare o att laddningslampan lyser lite är naturligt så är det alltid,titta bara tex i en amazon med likströmmare så lyser alltid laddlampan när man sätter på tex fläkten. nokke vega nr 1526 |
|
Till överst på sidan |
|
|
|