marineochthomas
|
Skrivet: 05 Mar 2011 18:42 Rubrik: Vatten i kölen |
|
|
Upptäckte i höstas att vattnet i kölsvinet aldrig försvann, efter ett tag när man torkat trängde nytt vatten fram.
Har borrat hål i kölbotten och det rann ut massor av vatten, troligvis läcker det inte in utifrån utan det är regnvatten och andra läckage som hittar vägen ner. (Vi behöver inte pumpa henne ofta)
Till frågan; Jag har tänkt plasta igen hålen jag borrat men behöver man lägga nåt innanför så att man inte plastar i blyet, så jag tror att blyet rör sig lite och att plastningen kan spricka?
MVH
Thomas
Vega 1024 Manthona |
|
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 13 Mar 2011 20:48 Rubrik: |
|
|
Hej Thomas.
Du har inte sagt var du borrat hål, är det under kölfickan eller längre fram?
Bensinvegorna har en botten i kölfickan ca 200 mm ovanför kölbotten. Det utrymmet är från början fyllt med skum av något slag, och borrar man hål där, brukar det rinna ut en del vatten. Det kan man täta med en skruv, så att man kan tömma efter nästa upptagning. Har du borrat in i fyllda utrymmet framför kölfickan, vet jag inte exakt hur det ser ut. I Vegahandboken (upplaga 2, 1972) för nyare Vegor (dieselmotor) ligger det en blytacka på ca 100 kg längst ner, sedan en järntacka ca 740 kg och ovanpå är det utfyllt med plast/sandfyllning min75 kg. Enligt samtal med Ingemar Bäck, V2, gäller även samma fyllning för bensinvegorna (upplaga 1). Har du ytterliggare frågor kan du höra av dig på tel 08-776 07 28.
Hälsn. Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|