Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Mastbalksprofil & mastgångjärn

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Mr_climb

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 15 Sep 2011 11:45    Rubrik: Mastbalksprofil & mastgÃ¥ngjärn Svara med citat

Ska riva en del inredning i vegan över vintern och tänkte lösa mastbalkens svaghet en gång för alla!
Var inne på Danska vegaklubben och dom hadde grymma lösningar på detta om man inte tittar på den estetiska aspekten i alla fall Confused

Hur som,, tänkte mig en 4mm rostfri plåt i storlek som hela takbalken som följer takprofilen som har en svetsad limläpp överst på 20mm eller nåt.

Problemet är just konturen,, har tillgång till laser,vatten skärning så göra biten är en baggis, nu kan man ju gå ner o malla i båten förvisso men jag tänkte höra här först,, är det någon som har ritning på detta,,

Sedan är nästa projekt ett gångjärn till masten så man slipper mastkran,,

Ritningar om möjligt i dataformat,, och idéer.

Har tillgång till all metallbearbetning ink CAD och CAM.
Så vad säger ni?
iV2

Bostadsort: Vaxholm

InläggSkrivet: 31 Okt 2011 14:06    Rubrik: GÃ¥ngjärn Svara med citat

Hej
Har provat mastgångjärnet, se tekniskt tips nr 125. För att fälla masten framåt måste man förstås ha gott om plats förut. Det går ju bra om man ligger med fören mot en brygga och det inte ligger nån båt i vägen på andra sidan.
När jag provade fanns ingen lämplig brygga utan jag råkade ligga jäms med kajen vid en mastkran. Eftersom spridarna (och mastens tyngdpunkt) hamnar framför pulpiten blev det knepigt att lyfta i land den nedfällda masten för hand, så jag använde mastkran till detta.
En finess med gångjärnet är annars att det är möjligt att klara av vanlig på- och avmastning vid mastkran helt ensam.
Ska man fixa mastfällning riktigt elegant så ska man fråga holländarna. På några minuter fäller många seglare masten akterut och kan gå under broar. Jag fick prova på en Vega en gång. Helt fantastiskt! Maila på engelska till Holländska vegaklubben och fixa ett svenskt tekniskt tips!
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet