| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Fredrik.L
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 12 Okt 2011 19:41 Rubrik: Läckande olja/vatten bakom reversering |
|
|
Hej.
Efter att motorn nu funkar bra igen (se min tråd om problem med min MD6A), har jag bara ett problem kvar. (än så länge i alla fall )
Efter att vi satt tillbaka motorn så har det börjat läcka lite där axel/dragröret går in i reverseringen. Det ser ut som vattenblandad olja, så där gråaktig. (Se bilder)
Vad jag läst mig till här på forumen så beror oljan på att simmerringen mellan reverseringen och motorn läcker, och den bör bytas. Och vattnet, det kommer upp genom propellern eller ?
Hur fixar man enklast detta? Bara byta simmeringen och o-ringar i propellerhuset? Eller är det på mer ställen som det kan läcka ?
Bör jag för säkerhets skull ta loss hela reverseringen i vinter och renovera den ?
//Fredrik
Bilder:
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 13 Okt 2011 21:32 Rubrik: |
|
|
Jag förmodar att du inte har vatten i oljetråget, det ser man ju på oljestickan.
Om den stora simmerringen på planetväxeln före reverseringen läcker olja från motorn, så är den ganska lätt att byta, man tar loss reverseringen och backar den bakåt, sedan tar man en skruvmejsel och sticker in i simmerringen och bryter ut den. Var noga med att den nya inte pressas in snett så att den skadas.
Vattnet kan ju komma in mellan axel och dragrör om oringarna i kuggstången (den stora delen i reverseringen med kuggsegment på ovansidan och ett lager mellan ytter och innerdel) är skadade, 2 st för 20-millimetersaxeln och 1 st för 25-millimetersdragröret. Då måste hela reverseringen rivas för att dessa skall kunna bytas. Man måste vara väldigt försiktig när man återmonterar axel med propeller, för är det grader i kilspåret i axeländen kan oringarna skadas.
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
HD
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 14 Okt 2011 10:28 Rubrik: |
|
|
Hej
För mig ser det ut mera som fett? Varför inte lossa på de tre skruvarna på locket och se hur det ser. Varifrån kommer vattnet, enda stället som som Pelle säger är väll vattenskadat olja från tråget.
För mig lossnade dragröret, bytte o-ringar och kullagret med båten i sjön. Trångt, men nu är allt på plats och fungerar perfekt.
HÃ¥kan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fredrik.L
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 17 Okt 2011 20:05 Rubrik: |
|
|
Tack för svaren. Lite svar och följdfrågor:
- Nej, oljan i tråget ser bra ut.
- Jo, lite fett-aktigt är det. Det luktar ganska mycket fett, och är ganska trögflytande. Men det är inte blått, som fettet är som jag sprutat in. Så därför jag misstänkte olja och vatten. Kan det möjligtvis bara vara fett+olja ?
- Om det är o-ringarna som är skadade, betyder det att det i vanliga fall står vatten mellan axel och dragrör hela vägen dit upp? (Jag trodde det var nere i propellern som vattnet "stoppades"..?)
- Ifall jag behöver demontera reverseringen för att byta o-ringarna, simmeringen och packningar - måste man även ta ut axeln, eller kan man lämna den kvar (fast tillbakadragen)?
//Fredrik |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 18 Okt 2011 17:12 Rubrik: |
|
|
Hej igen.
Axeln är ju 20 mm och dragröret är ca 20,6 invändigt, alltså ett spel på ca 0,3 mm där vatten tränger in, för propellerhuset är inte tätt. Ett tips är att när man har loss propeller med axel och dragrör, då fyller man spelet hela vägen med fett, genom att värma fettet med ex.vis varmluftspistol.
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
HD
Bostadsort: Göteborg
|
Skrivet: 19 Okt 2011 09:26 Rubrik: |
|
|
Hej
Om geggamojan kommer från reverseringshuset som bilden visar måste det ju vara olja från motorn som blandas med fettet i r-huset, för r-huset har ju ingen kontakt med vatten. Så det måste ju vara tätningarna som läcker, den sista ut är ju den som sitter i locket. Kärnan i den är av metall, tog lite tid att få ut den från locket.
HÃ¥kan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|