| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
toop
Bostadsort: Lagan
|
Skrivet: 24 Jan 2012 14:38 Rubrik: Batteri |
|
|
Hej Ska bytta batteri vad får man plats med i körlenfickan?
Vad ska man välja? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 26 Jan 2012 09:26 Rubrik: |
|
|
Hej!
Från början hade jag en Volvo Penta MD6B, nu har jag en Beta 13,5 Hk. Startbatteriet är alltid fulladdat eftersom Betan är lättstartad och där räcker det med ett 54 Ah batteri. Detta batteri får lätt plats i kölfickan tillsammans med ett 75 Ah förbrukarbatteri. I förpiken bakom vattentanken har jag förbrukarbatteri nr 2, också det på 75 Ah, som är paralellkopplat med nr 1. Alla tre batterierna är inköpta för drygt två år sedan och i god kondition. Under seglingssäsongen är en solcell på 40 W ansluten till förbrukarbatterierna. I samband med upptagning på hösten vid vinterkonserveringen och motorn är varmkörd och spänningen är lika på alla tre batterierna kopplar jag ihop startbatteriet med förbrukarbatterierna med en 1,5 kvadratmillimeters kabel. Eftersom jag har en ljus press underhållsladdar solcellen alla tre batterierna under vintersäsongen. Starta aldrig motorn med start- och förbrukarbatterierna hopkopplade.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
toop
Bostadsort: Lagan
|
Skrivet: 30 Jan 2012 13:05 Rubrik: |
|
|
Nu har jag köpt 3st 85ah gel. Det blir en i kistan och två barkom vatentanken. Så det blir att dra lite kabel till helgen.
Jag har också en nyare vetus morot, så jag skipa ett start batteri.
Det är tråkit att kisatan är så liten!
Hoppas det blir bra.
Daniel |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|