Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
v1959
Blev medlem: 01 September 2005 Inlägg: 130
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 06 Maj 2012 17:42 Rubrik: |
|
|
Det går nog inte att göra detta arbete utan att demontera axeln, tyvärr. Men tag kontakt med Per Wasberg innan du ger upp _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
Blev medlem: 03 Oktober 2005 Inlägg: 54
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 06 Maj 2012 17:59 Rubrik: Stävlager! |
|
|
Minns inte helt, men när jag bytte dragrör (9 år sedan) så vill jag minnas att man kan demontera propellern utanför!? Om det är så skulle det kunna gå! Yanmar har ett stävlager (vattensmort, typ cutless) som passar!
Lycka till! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Blev medlem: 11 Mars 2007 Inlägg: 112
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 07 Maj 2012 22:42 Rubrik: |
|
|
TALA ALLTID OM VEGANUMMER OCH MOTORTYP!!! På bensinmotorer tror jag att det är omöjligt att med axeln kvar i båten byta stävlager även om man får bort hela propellerhuset och kuggsegmentet.
På dieselmotorer kan man efter demontering av propellerhus och kuggsegment skruva loss överfallet och stävlagret.
Det är ganska svårt att få loss propellerhus och kuggsegment med axeln kvar i båten, men det går, några har lyckats. Börja med att lossa de fyra 1/4” insex skruvarna i propellerhusets bakre del med en insexnyckel i tum. Då lossar främre delen av propellerhuset och man kan då med hjälp av en avdragare få loss den bakre delen som sitter på en kona på den rostfria 20-mm:s axeln. Var noga med att i förväg märka hur och var propellerbalden sitter. Nu kommer det svåra att lossa det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret, det kan vara låst med Loctite. Lås svänghjulet och håll fast dragröret med en tång på ett ställe där det inte gör något om det blir en repa, som putsas efteråt. En man i båten och en som lossar det vänstergängade kuggsegmentet från dragröret. VIKTIGT: Kontrollera efter återmontering att det går att vrida propellerbladen som tidigare.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
danny001
Blev medlem: 20 Maj 2012 Inlägg: 7
|
Skrivet: 21 Maj 2012 10:30 Rubrik: |
|
|
Tack Pelle för dina hjälp. Hur drar man av den bakre delen av propellerhuset, dvs var sätter man avdragaren? Mot propellerhuset och in i hålet längst bak där det sitter en stor skruv nu?
Hälsn/Danny |
|
Till överst på sidan |
|
|
danny001
Blev medlem: 20 Maj 2012 Inlägg: 7
|
Skrivet: 21 Maj 2012 10:55 Rubrik: Tack för tipsen Pelle, hur drar man av propellerhuset? |
|
|
Tack Pelle för dina hjälp. Hur drar man av den bakre delen av propellerhuset, dvs var sätter man avdragaren? Mot propellerhuset och in i hålet längst bak där det sitter en stor skruv nu?
Jag har en MD7A
Hälsn/Danny
V2302 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
Blev medlem: 03 Oktober 2005 Inlägg: 54
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 21 Maj 2012 21:11 Rubrik: |
|
|
Öppna de fyra insex-skruvarna som sitter längst bak på proppen. Skruva sedan av den stora centrumbulten. Ta tag i propp-bladen och vrid. Nu öppnar sig proppen i två delar, lagom stort för avdragaren, och ja spetsen på den sätter du där stora bulten satt! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
danny001
Blev medlem: 20 Maj 2012 Inlägg: 7
|
Skrivet: 22 Maj 2012 22:52 Rubrik: Hur tar man ut det utslitna stävlagret med axeln i röret? |
|
|
Hej, tack snälla för er hjälp. Jag har en fråga till: Hur petar man/tar man ut det utslitna stävlagret med axeln sittande i röret? Har ni några bra tips? Kan man förresten trycka in det innan man sätter in det nya?
Hälsn
Danny Nadler
V2302 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Blev medlem: 11 Mars 2007 Inlägg: 112
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 25 Maj 2012 20:16 Rubrik: |
|
|
Eftersom du har en dieselmotor, kan du skruva bort hela lagerdelen. Lossa de två insexbultarna som är låsta med en rostfri ståltråd, så är det bara att dra av hela lagerdelen.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
|