Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Kärvande MD6A

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 09 Jul 2012 12:18    Rubrik: Kärvande MD6A Svara med citat

Halloj alla glada Veganer! Wink

Jo det är så att vi står med olja upp till fotknölarna då vi egentligen ville/skulle varit ute o plaskat i havet.

Våran motor har helt fastnat och är fysiskt omöjligt att få runt svänghjulet ens med veven.

Vi beslutade oss ganska snabbt att plocka ut motorn för att ge den en genomgång samt hitta felet. Motorn är utplockad och står på pall inomhus (lite mer mekavänligt). Har skrivit ut "md6a_ver_sve.pdf" verkstadshandbok som förklarar steg för steg hur man plockar isär och ihop allt.

Det konstiga är att den har fastnat under vinteruppehållet och inte vid drift.
Dvs. den har aldrig blivit startad i dess nuvarande låsta läge.

Jag misstänker ju att något har frusit sönder eller rostat fast riktigt ordentligt.

Någon som varit med om något liknande och har lite tips och råd så man inte oljar in sig i ett hörn?


Ort: Göteborg
Vega nummer: 2623
År: 1975
Motor: Volvo Penta MD6A (10HK), Motornummer 7013.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 09 Jul 2012 20:56    Rubrik: Dag 1 Svara med citat

Update:
Efter mycket blod, svett och svordomar så är ÄNTLIGEN allt ute ur blocket.
Det var som jag misstänkte kolvringarna som hade kärvat fast i cylindern.

Allt är urskruvat och allt ligger nu i ett härligt bensinbad över natten.
Hade lite problem med att få ut mitt kugghjulet då impellerkugg övergången inte gick att få av.

I cylinder hade det fastnat massa kolring/skit så detta skrubbades ut med bensin och en smörjelduk (rekommenderas).

Imorgon skall alla kolvringar, packningar och o-ringar bytas ut och allt sättas ihop.

Så här ser det "organiserade kaoset" ut i bildform ifall det kan "hjälpa" någon. Smile

Arbetsytan:


Kolv-axel-staken (innan ner bankning):


Kolven:


Bensinbadet:



Återkommer imorgon med mer bilder och dramatiska händelser.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 10 Jul 2012 17:57    Rubrik: Svara med citat

Sådär du har våran start utav upputsning utav av alla delar och tvättning av motorn invändigt.

Då vi märkte att vev/kolv-lagret var dåligt så börjar våran jakt på en utbytes (någon som har?).

Fick tag i en herre (Bosse Kolvring) som hade kolvringar men som tyvärr inte passade våran MD6A. Då våran kära motor inte var i produktion så länge så finns det inte direkt så mycket billiga piratdelar att få tag i som passar våran plånbok.
Var nere vid Albin Motors i Fiskebäck som kunde beställa hem nya för en kostnad på 2800:- för båda kolvarna(!).

(börjar funderar lite på en ny motor)
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Anna Gorda



Blev medlem: 10 Februari 2009
Inlägg: 7

Bostadsort: Uddevalla

InläggSkrivet: 15 Jul 2012 18:03    Rubrik: Svara med citat

Har en Md6 kombi (Vega motor) stående. Är du intresserad? Hör av dig.
Thomas.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 20 Jul 2012 01:57    Rubrik: Svara med citat

Fast besluten idag bestämde jag mig för att inte lämna verkstaden innan den startar. Här har ni resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=a5TX_w3KkEY

Kan även läsa mer här:
http://asstrid.slaf.se
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Ben



Blev medlem: 03 Oktober 2005
Inlägg: 54

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 20 Jul 2012 08:49    Rubrik: Svara med citat

Fick du tag i alla delar eller satte du ihop motorn med de gamla glappa?
_________________
Bengt&Emma

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 20 Jul 2012 12:07    Rubrik: Svara med citat

Fick tag i nyare delar av Bosse Kolvring på Ankita.
Riktigt trevlig och hjälpsam den där Bosse Kolvring.
Han har delar den mannen! Hade inte gått utan hans hjälp. Nu skall bara motorn upp/i båten och spridarna skall provtryckas så är det som en flång ny motor (för oss).
_________________
Veganr: 2623
http://asstrid.slaf.se
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Ben



Blev medlem: 03 Oktober 2005
Inlägg: 54

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 20 Jul 2012 16:25    Rubrik: Svara med citat

Vad kostar hela kalaset?
_________________
Bengt&Emma

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 21 Jul 2012 10:52    Rubrik: Svara med citat

Det gick på 3000:- i runda slängar.
Ny packningssats inkl. sotningssats. 1250:-
Impeller 0:- (hade redan extra)
Byte dåliga skruvar/muttrar 150:-
Reveserings packningar och nytt kullager 550:-
små utgifter: 500:-
Fett nipplar: 150:-
Ny fettskruv propeller (slarvade bort) 120:-

Övriga utgifter:
Avdragare: 250:- (ett måste för svänghjulet)
Momentnyckel: 450:- (50Nm på vevstackarna osv.)
Gängsats m6, m8: 250:-

Jobbade på motorn i cirka 30 arbetstimmar.
Vilket jag tycker är acceptabelt då jag aldrig har plockat isär en motor i denna omfattning tidigare. Och hade ett fruktansvärt problem med att få vevstakarna att hamna på plats utan att dra fast vevaxeln.
Räkna med många, många, många svordommar och AJ! Innan allt lossnar. Wink

Men nu vet jag att motorn är i toppskick invändigt och inte bara ett målat yttre som dom flesta som säljer "renoverade" md6:or. Med renoverade som menar dom bytt impeller, målat om och bytt olja. Det räknar inte jag som renoverat.
_________________
Veganr: 2623
http://asstrid.slaf.se
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 22 Jul 2012 22:16    Rubrik: Svara med citat

Ville bara tala om att motorn går klockrent och efter två dopp i det kalla västkustvattnet även reviseringen. Allt ett sant nöje att fixa revisering när båten ligger i vattnet. Wink

Nu läcker det absolut ingenting varken från motor eller reveseringen (diesel,olja,fett & kylvatten).

Kommer att slänga upp lite bilder på detta äventyr på våran hemsida.

Jo en liten fråga. Är det någon som har tips på bra fett att ha i just reveseringen?
_________________
Veganr: 2623
http://asstrid.slaf.se
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
kaptenen



Blev medlem: 19 April 2011
Inlägg: 18

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 23 Jul 2012 12:07    Rubrik: Svara med citat

Här kommer en liten update på projektet som gud glömde Wink

http://asstrid.slaf.se/?page=inlagg&id=24
_________________
Veganr: 2623
http://asstrid.slaf.se
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Ben



Blev medlem: 03 Oktober 2005
Inlägg: 54

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 24 Jul 2012 11:06    Rubrik: Svara med citat

Jag har använt Molybdensulfidfett från Biltema efter att jag bytte dragrör, funkar klockrent, men är svart i färgen, så kladda inte i onödan! Det fettet har perfekta egenskaper för reverseringen!
_________________
Bengt&Emma

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by virtuality © 2005