Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 14 Jul 2012 08:19 Rubrik: Dynastarten! |
|
|
På vår semesteregling stannade motorn med ett kort tjut! Var rädd för att den skurit, men efter att ha spännt dynastart-remmen (som var för lös) så startade den snällt!
Någon dag efteråt luktade det en blandning av kräk och målarfärg (bränd elektronik?) inne i båten när vi körde med motor, det kom från motorutrymmet, men mer än så gick inte att komma fram till!
I förrgår kom det missljud från dynastarten och laddlampan lyste konstant. När det var dags att starta igen så hände inget när nyckeln vreds om, lyfte kompressions-spaken och då gick motorn mycket trött runt. Dynastarten kändes rätt varm efter de få sekunder den var igång.
Lyckades med att veva igång motorn (med assistans från sambo och son) och laddlampan slocknade en stund, för att sedan lysa hela vägen hem!
Tips på fel? Tips på hur jag får den ok igen önskas! Hur mäter jag (som kan laddspänning osv rätt dåligt) vad som är rätt!?
Tackar på förhand! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
|
Skrivet: 14 Jul 2012 19:25 Rubrik: |
|
|
Har konstaterat att det såg bränt ut på baksidan av reläet, men inte inuti!?
Dynastarten orkade knappt dra runt motorn, men med komp-spaken i aktivt läge så snurrade det bättre, men med ett otrevligt rasslande från dynastarten. Den är nu borttagen och skall skruvas isär......
Lager och kol/borst kan jag visuellt kontrollera, men kan man göra något mer??? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
|
Skrivet: 15 Jul 2012 21:20 Rubrik: |
|
|
Besvarar mig själv igen!
Bakre lagret hade skurit, en tätbricka var halv och det saknades uppskattningsvis sju st kulor i lagret! Troligtvis var det då motorn stannade, när delar lade sig på tvären mellan lindningarna! Rätt mycket kolrester rasade ut, men själva kolen var hela!
Eftersom jag är rätt rudis på el så undrar jag, kan det blivit kortis mellan två av de tre(?) lindningarna och att dom brunnit? Hur testar jag att den är ok efter att ha satt ditt ett nytt lager?
Vidare, vilka generator-remmar är lagom långa på Biltema för att ersätta mina gamla koldammiga!
Tacksam för svar! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 17 Jul 2012 16:19 Rubrik: |
|
|
Det finns nya s.k. pirat dynastarter, de är inte så dyra som original dynastarten, exakt pris vet jag inte, inte heller var de går att få tag i. Ring till Vega Marin de vet säkert, men det är semestertider nu och folk kan vara svåra att få tag i. En ny dynastart kan kännas lugnast, framför allt när det gäller säkerhet. Om du sätter i eller redan satt i ett nytt lager är det väl enklast att efteråt gå till en meck och be honom sätta fart på den och mäta.
När min dynastart stannade för några år sedan var det bara att sätta dit nya lager. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
|
Skrivet: 18 Jul 2012 09:26 Rubrik: |
|
|
Ankaret var kört, så jag har köpt en osedd begagnad på blocket!
Försöker hitta kilremmar billigt nu, Biltema har en som är 1150mm istället för 1138mm som det ska vara, spelar det någon roll egentligen?
Vi pratar om en femtedel av priset! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Anna Gorda
Bostadsort: Uddevalla
|
Skrivet: 18 Jul 2012 23:38 Rubrik: |
|
|
Det funkar bara du kan sträcka remmarna. Du kan ju själv se hur mycket du kan sträcka. Jag köpte remmar på OK macken. Volvo Penta har alltid fantasi priser.
/ Thomas 1607 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Ben
|
Skrivet: 22 Jul 2012 13:09 Rubrik: |
|
|
Dynastarten funkar bra, remmarna kostade 50kr för 2st. 150kr på Industripartner för den tredje 1400mm lång! _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
|