Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Nerdragna fall

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
kaptenen

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 30 Apr 2011 00:34    Rubrik: Nerdragna fall Svara med citat

Halloj.
TÀnkte ta och fixa lite nerdragna fall som nÀsta lilla projekt (mellan alla andra) och har vÀl fÄtt ett relativt bra hum hur det ska gÄ till.
Men dÄ jag har halvtröttnat pÄ att mina nyinköpta grejer nÀstan aldrig passar nÀr jag kommer ner till bÄten tÀnkte jag höra hur lÄngt tÄgvirket skall vara. För med mina kalkyleringar sÄ kom jag fram till att dom iaf. skall vara lÀngre Àn orginal. Wink

Det jag ska byta Àr:
* Fock (har en plastimo 608S rulle om det skulle spela nÄgon roll)
* Storfall

SÄ om nÄgon har dessa mÄtt skulle jag "bli" en happy sailor.

Finns att köpa pÄ VegaMarin.se men framgÄr inte om det Àr till nerdragna eller inte.

Lite info frÄn VegaMarin.se
Fock
Storfall
Rullgenua
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
jamtobo

Bostadsort: Linköping

InläggSkrivet: 06 Jan 2013 22:22    Rubrik: Svara med citat

Hej,
jag har ocksÄ tÀnkt dra ner fallen till sittbrunnen.

Jag har inte kommit sÄ lÄngt i planeringen sÄ det skulle vara intressant att höra hur dina planer ser ut. Hur tÀnker du göra med hÄltagningen? GenomgÄende bult med brickor i innertaket? Behöver hÄlen preppas pÄ nÄgot sÀtt? Har sett att vissa skjuter in epoxy för att tÀta sandwichen innan de drar igenom bulten.

Vilka avlastare tÀnker du dig? Block? Vinch? Hur ska du fÀsta avlastarna?
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
VIV650

InläggSkrivet: 15 Jan 2013 16:46    Rubrik: Svara med citat

Hej
MÄttuppgifterna fÄr nÄgon annan svara pÄ. TvÄ mastlÀngder plus avstÄndet bak till rorkulten kan vara en bra gissning pÄ storfallet och ytterligare en meter pÄ fockfallet. Eller ring till nÄgon av vÄra tvÄ leverantörer av Vega grejor.
DÀremot vill jag gÀrna berÀtta om hur man fÀster saker i rufftaket.
DÀck och rufftak Àr cirka 28mm tjockt och bestÄr av ett inner och ett ytterskikt av plast. DÀremellan finns pÄ större delen av ytan ett lager av en hÄrd skumplast Divinylcell och pÄ vissa stÀllen (grabbrÀcken och mastfisk ) trÀinlÀgg. Studera gÀrna Vegahandboken sidan 5. DÀr finns en mÄttsatt ritning över trÀinlÀgg och elkablar i rufftaket. Det var riktigt besvÀrligt att ersÀtta de kablar jag rÄkade borra av. Ska man fÀsta nÄgra beslag med genomgÄende bult pÄ ytor med cellplast under mÄste man göra en bussning inuti av ett hÄrt material, lÀmpligen epoxi. Cellplasten tÄl inget tryck.
Borra först nödvÀndiga hÄl. FrÀs ur cellplasten till minst dubbla hÄlets diameter. Tejpa sedan undersidan och fyll pÄ med epoxi som förtjockats till nÀstan siraps konsistens. Efter ett dygn har man den nödvÀndiga hÄrdheten mellan ut och insida. Borra upp hÄlen igen. Detta var den enkla vÀgen.
Nu till lyxvarianten.
Vill man inte ha nÄgra muttrar i rufftaket gÄr det alldeles utmÀrkt att gjuta gÀngor i epoxi pluggen. Jag har fÀst bÄde brytblock, dragavlastare och fallvinschar pÄ detta sÀtt.
Borra hÄl med 3-4mm överdimension i det övre plastlagret. FrÀs sedan ur all cellplast med ytterligare 4-5mm större diameter Ànda ner till det inre plastlagret. Gör en jigg av en bit 10mm tjock skiva board eller plywood för varje beslag dÀr skruvarnas lÀge markeras med stor noggrannhet. Borra för skruvens kÀrndiameter och gÀnga varje hÄl. Skruva i skruvar i alla hÄl. GÀrna med sexkantig skalle. Det Àr enklare att orka dra loss dom dÄ. De ska nÄ Ànda ner till innertaket och lÀmna minst 1cm mellanrum till jiggen för att den inte ska fastna i yttertaket. LÀgg ett tunt lager fett i gÀngorna runt varje skruv. Finns pÄ sprejburk. Fyll pÄ epoxi i hÄlen och tryck lÄngsamt ner jiggen med skruvarna. Centrera skruvarna i hÄlen och vÀnta tills det hela hÀrdat. AnvÀnd en kraftig mejsel eller skiftnyckel för att lossa skruvarna som ska slÀppa med en liten knÀpp. Sedan Àr det bara att putsa och montera sitt beslag med ordinarie skruv. Detta blir riktigt prydligt och garanterat vattentÀtt.

Lycka till
Skeppare pÄ VIV
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
jamtobo

InläggSkrivet: 01 Apr 2013 23:36    Rubrik: Svara med citat

Tack för ett utförligt svar! Jag har dock svÄrt att förstÄ hur lyxvarianten fungerar. NÄgra bilder hade helt klart underlÀttat.

1. Skall hÄlen med 3-4 mm överdimension frÀsas ur sÄ att överdimensionen blir ~10mm?
2. Vad Àr en Jigg? Embarassed
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
VIV650

InläggSkrivet: 02 Apr 2013 14:53    Rubrik: Svara med citat

Hej
NÄgra bilder finns inte. PÄ utsidan blir det bara nÄgra smÄ hÄl och pÄ insidan syns ingenting.

1. Yttre plastlagret ska borras igenom med 9-10mm borr för en tÀnkt M6 skruv. Sedan frÀser man ur cellplasten ner till det inre plastlagret med en rasp av typ 30-8861 frÄn Clas Ohlson. Utrymmet i cellplasten ska ha en diameter som Àr ytterligare 4-5mm större Àn ingÄngshÄlet. NÀr epoxin fylls pÄ och fÄr hÀrda bildas en plugg som effektivt kopplar ihop inner och ytterlagren.

2. Jigg Àr enligt NE en verkstadsteknisk anordning som stabilt spÀnner fast och styr ett verktyg och ger hög precision vid tillverkningen.
I det hĂ€r fallet Ă€r jiggen en tjock skiva som fixerar verktygen = skruvarna till rĂ€tt inbördes lĂ€gen och riktning vid gjutningen av gĂ€ngorna. Glöm inte att anvĂ€nda lĂ„nga skruvar. Annars kan överskottsepoxi sĂ€tta fast skivan vid dĂ€cket. Överföringen av beslagets skruvbild till skivan Ă€r viktig och mĂ„ste göras med noggrannhet.

Lycka till
Skeppare pÄ VIV
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
jamtobo

InläggSkrivet: 02 Apr 2013 22:50    Rubrik: Svara med citat

Tack för förtydligandet. Nu fattar jag! Very Happy
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet