Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
StaffanGronlund
Blev medlem: 01 Januari 1970 Inlägg: 3
|
Skrivet: 15 Sep 2013 21:27 Rubrik: Smörjning av propelleraxel |
|
|
Har en Vega 1976 med reversering. Har en oljeskål med en slang till axeln som inte verkar smörja. D.v.s. jag har under detta året inte sett att nivån förändrats överhuvudtaget. Finns också en skruv alldeles intill på axeln som man skulle kunna misstänka är ditsatt istället för en smörjnippel. Har vid start av motorn hört ett ljud som jag är nästan säker beror på glapp i propelleraxeln. När jag drar på både framåt och bakåt så hörs inte detta ljud. Vid motorgång häromdagen lät det konstigt som om något hände i axelpartiet på ngt sätt. Väl i hamnen verkade allt fungera ungefär som innan. Kan det möjligen ha varit skit i propellern eller kan man misstänka att axeln nu är så sliten att den är på väg att gå i stycken? Axeln är glapp i den utgående delen (stävlagret?). Vågar jag använda motorn? Vad kan hända i ett värsta scenario?
Min fråga är framförallt: Hur smörjs propelleraxeln? Att jag behöver byta stävlagret i vinter har jag insett av andra inlägg. |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Blev medlem: 01 September 2005 Inlägg: 130
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 02 Okt 2013 16:50 Rubrik: |
|
|
Axeln smörjs genom slangen vad jag kan förstå av ditt inlägg. Att det inte går åt någon olja kan bero på att det inte läcker i simmerringarna, utan att allt kan vara slitet och kanske behöver bytas _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Blev medlem: 11 Mars 2007 Inlägg: 112
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 02 Okt 2013 20:07 Rubrik: |
|
|
Är lagren och simmerringarna i packboxen inte slitna liksom dragröret (dia 25) läcker ingen olja ut.
Stävlagret verkar slitet, 1 mm kan man acceptera, är det mer brukar man hör ett oljud vid ett mellanvarv och då behöver det bytas.
Det finns två sätt, det normala sättet (eftersom man även vill byta packboxen) är att riva hela reverseringen, vilket är ganska besvärligt första gången man gör det.
Det andra sättet är att ta loss propellern vilket är mycket svårt, men går antagligen fortare. Jag har hört att en del har lyckats. Först märker man hur bladen står när de är i neutralläge, sedan skruvar man ur de fyra insexskruvarna (1/4"-bult, insexnyckel i tum) bakifrån, skjuter fram främre delen av propellerhuset så mycket det går, därefter öppnar man låsbrickan vid den stora bulten längst bak på propellerhuset och drar sedan loss bulten och tar bort propellerbladen, (kolla noga hur de sitter, ta några bilder). Bakre delen på propellerhuset sitter på en kona på axeln (20 mm), en avdragare måste användas.
Sedan kommer det svåra,. "kuggstången" är vänstergängad på dragröret och troligen låst med Locktite eller tennlödd och är svår att få bort utan att skada dragröret när man håller emot. När allt detta är gjort är det lätt att ta bort stävlagret med hållare eftersom du har en 1976:a. Stävlagret pressas ur hållaren och ersätts med ett nytt.
Endast Vegor som är försedda med dieselmotor som original har en hållare som är demonterbar.
Lycka till, Pelle Wasberg, V3055 (1976) _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
StaffanGronlund
Blev medlem: 01 Januari 1970 Inlägg: 3
|
Skrivet: 02 Okt 2013 21:40 Rubrik: |
|
|
Tusen tack för alla tips. Skall kolla reverseringen när jag tagit upp båten på land. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|